Postępowanie inspektora pracy jest dwuetapowe. Pierwszy etap to faza kontrolna, w której inspektor pracy ustala stan faktyczny w zakresie przestrzegania prawa pracy oraz dokumentuje poczynione obserwacje w protokole kontrolnym. Drugi – faza nadzoru, czyli stosowania przez inspektora pracy wszystkich środków prawnych, które ma do dyspozycji. Jest on konsekwencją fazy kontrolnej i poczynionych w tej fazie ustaleń. Oba etapy zostały szczegółowo opisane w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185688]ustawie z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.)[/link], dalej ustawa o PIP. A my rozkładamy je na czynniki pierwsze.

[srodtytul]O KAŻDEJ PORZE DNIA I NOCY[/srodtytul]

[b]Zasadniczo pracodawca powinien być poinformowany, że kontrola się zaczyna. Ale czasem może się zacząć bez jego wiedzy[/b]

Każdy inspektor pracy jest przypisany do terenu określonego województwa, co uniemożliwia mu dokonywanie kontroli na terenie innych województw.

[b]UWAGA, WYJĄTEK[/b]: główny inspektor pracy może wyznaczyć inspektora pracy do wykonywania określonych czynności kontrolnych na obszarze działania innego okręgowego inspektoratu pracy, a także poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie stosunek pracy podlega przepisom polskiego prawa pracy.

[srodtytul]Z legitymacją i upoważnieniem[/srodtytul]

Regułą jest, że kontrole przeprowadzają właściwi inspektorzy pracy mający do tego uprawnienia poświadczone legitymacją służbową i upoważnieniem. W kontroli może jednak wziąć udział pracownik nadzorujący czynności kontrolne oraz podinspektorzy pracy, na podstawie imiennego upoważnienia, wydanego odpowiednio przez głównego inspektora pracy lub okręgowego inspektora pracy.

Inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności stanu bhp oraz kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia.

[srodtytul]Nie tylko w siedzibie[/srodtytul]

Z reguły kontrola odbywa się w siedzibie firmy lub jej jednostkach terenowych. W związku z coraz częstszą praktyką zlecania czynności kadrowo-płacowych firmom zewnętrznym to one mogą być kontrolowane. Poszczególne czynności kontrolne mogą być wykonywane także w siedzibie jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy.

[srodtytul]Swobodny wstęp[/srodtytul]

Inspektor pracy jest upoważniony do swobodnego poruszania się po terenie podmiotu kontrolowanego bez obowiązku uzyskiwania przepustki. Jest też zwolniony z rewizji osobistej. I to także wtedy, gdy przewiduje ją wewnętrzny regulamin podmiotu kontrolowanego.

Kontroler ma także ustawowo zapewniony swobodny wstęp na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego oraz przeprowadzania oględzin obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy.

[srodtytul]Są obowiązki[/srodtytul]

Kontrolowany musi zapewnić inspektorowi pracy warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Zwłaszcza powinien niezwłocznie przedstawić żądane dokumenty i materiały, zapewnić terminowe udzielanie informacji, udostępnić urządzenia techniczne oraz, w miarę możliwości, oddzielne pomieszczenie z odpowiednim wyposażeniem.

Z kolei inspektor pracy i osoby biorące udział w dokonywaniu czynności kontrolnych obowiązane są do przestrzegania przepisów bhp i przeciwpożarowych oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych. Oznacza to, że gdy inspektor pracy zechce np. dokonać czynności kontrolnych w miejscu, gdzie przebywanie wymaga odpowiedniego przygotowania, np. nałożenia odpowiedniej odzieży ochronnej, inspektor pracy również jest do tego zobowiązany.

[ramka] [b]Co powinien zawierać protokół[/b]

- nazwę podmiotu kontrolowanego w pełnym brzmieniu, jego adres i numer z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP)

- imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora pracy

- imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany oraz nazwę organu reprezentującego ten podmiot

- datę rozpoczęcia działalności przez podmiot kontrolowany oraz datę objęcia stanowiska przez osobę lub powołania organu reprezentującego podmiot

- oznaczenie dni, w których przeprowadzano kontrolę

- informację o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków, zaleceń i decyzji innych organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy

- informację o pobraniu próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji

- opis stwierdzonych naruszeń prawa oraz inne informacje istotne dla wyników kontroli

- dane osoby legitymowanej oraz określenie czasu, miejsca i przyczyny legitymowania

- treść decyzji ustnych oraz informację o ich realizacji

- informację o liczbie i rodzaju udzielonych porad z zakresu prawa pracy

- wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu

- informacje o osobach, w których obecności przeprowadzano kontrolę

- na wniosek podmiotu kontrolowanego – wzmiankę o informacjach objętych tajemnicą przedsiębiorstwa

- wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem kontroli

- datę i miejsce podpisania protokołu przez osobę kontrolującą oraz przez osobę lub organ reprezentujący podmiot kontrolowany[/ramka]

[ramka] [b]Postępowanie kontrolne krok po kroku[/b]

[b]KROK 1. Okazanie legitymacji i upoważnienia[/b]

Jeśli w firmie zjawia się inspektor pracy, to zanim przystąpi do kontroli, musi okazać legitymację służbową i upoważnienie do jej przeprowadzenia. W upoważnieniu powinny być wskazane:

- podstawa prawna przeprowadzenia kontroli, czyli odpowiednie przepisy ustawy o PIP, uprawniające do przeprowadzenia kontroli,

- organ kontroli – zazwyczaj jest to inspektor pracy,

- imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli oraz numer jej legitymacji służbowej,

- zakres przedmiotowy kontroli, tj. grupy regulacji prawnych, których stosowanie będzie kontrolowane,

- podmiot objęty kontrolą – nazwa pracodawcy,

- data rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,

- podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji,

- pouczenie kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach,

- data i miejsce wystawienia upoważnienia.

[b]UWAGA:[/b] Inspektor pracy może nie mieć upoważnienia w chwili rozpoczynania czynności kontrolnych. Będzie tak w sytuacji, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli u przedsiębiorcy. Wtedy wystarczy okazanie legitymacji służbowej.

Ale i tak kontrolowany musi zobaczyć upoważnienie. Powinno mu zostać doręczone nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia podjęcia kontroli.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wydają główny inspektor pracy i jego zastępcy oraz okręgowi inspektorzy pracy i ich zastępcy.

[b]KROK 2. Zawiadomienie o podjęciu czynności[/b]

Regułą jest, że inspektor pracy zgłasza pracodawcy swoją obecność przed podjęciem czynności kontrolnych. Zazwyczaj telefonicznie lub gdy już przebywa w miejscu dokonywania czynności kontrolnych. Jednak może tego dokonać także po rozpoczęciu kontroli.

Ma prawo tak postąpić, gdy wcześniejsze zgłoszenie mogłoby mieć wpływ na wynik kontroli. O tym, czy będzie miało wpływ, czy nie, decyduje inspektor pracy.

[b]KROK 3. Żądanie informacji i dokumentów[/b]

Inspektor pracy ma prawo żądać pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania osób w związku z przeprowadzaną kontrolą.

Ich przedstawienie należy do obowiązków podmiotu kontrolowanego oraz wszystkich pracowników lub osób, które są lub były zatrudnione albo które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy cywilnoprawne), w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, jeśli inspektor do nich się zwróci.

Udostępnienie dokumentów, w tym akt osobowych i innych związanych z wykonywaniem pracy (również na podstawie cywilnoprawnej), to również obowiązek kontrolowanego. Podobnie jak okazanie dokumentów dotyczących budowy, przebudowy lub modernizacji oraz uruchomienia zakładu pracy, planów i rysunków technicznych, dokumentacji technicznej i technologicznej, wyników ekspertyz, badań i pomiarów dotyczących produkcji bądź innej działalności podmiotu kontrolowanego. Od dostarczenia inspektorowi próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia analiz lub badań, gdy mają one związek z przeprowadzaną kontrolą, pracodawca też się nie wymiga. Tak samo jak od przedstawienia inspektorowi decyzji wydanych przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją.

[b]KROK 4. Sprawdzanie tożsamości[/b]

Inspektor pracy jest uprawniony do sprawdzania tożsamości osób wykonujących pracę lub przebywających na terenie podmiotu kontrolowanego, ich przesłuchiwania i żądania oświadczeń o legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej.

Zanim to zrobi, musi najpierw okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba ta mogła odczytać i zanotować jego dane osobowe.

[b]KROK 5. Nagrywanie i kopiowanie[/b]

Inspektor pracy może utrwalić przebieg i wynik swoich oględzin za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku. Ma także prawo wykonywać niezbędne dla celów kontroli odpisy lub wyciągi z dokumentów, jak również zestawienia i obliczenia sporządzane na podstawie dokumentów, a w razie potrzeby żądania ich od podmiotu kontrolowanego.

[b]KROK 6. Protokół lub notatka[/b]

Ustalenia kontroli dokumentowane są w formie protokołu, którego kopia zostaje u kontrolowanego >patrz „Co powinien zawierać protokół”. W tym dokumencie nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje inspektor pracy, oznaczając parafy datą ich dokonania.

Kontrolowany ma prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń w nim zawartych. Musi je przedstawić w terminie siedmiu dni od dnia przedstawienia protokołu. A jeśli to zrobi, inspektor pracy przeprowadzający kontrolę zobowiązany jest zbadać zastrzeżenia, a w przypadku stwierdzenia ich zasadności zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu.

Protokół podpisuje inspektor pracy prowadzący kontrolę oraz osoba lub organ reprezentujący podmiot kontrolowany. Odmowa złożenia podpisu przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do zastosowania przez inspektora pracy stosownych środków prawnych przewidzianych w ustawie.

W razie niestwierdzenia uchybień wynik kontroli może być udokumentowany w formie notatki urzędowej, podpisanej przez kontrolującego inspektora. Powinna zawierać zwięzły opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli. [/ramka]

[srodtytul]NARUSZYŁEŚ PRZEPISY, ZAPŁACISZ KARĘ[/srodtytul]

[b]Zanim zostanie zastosowana, najpierw będzie nakaz usunięcia nieprawidłowości. Czyli albo wstrzymania prac, albo wypłacenia zaległych pensji[/b]

Inspekcja pracy ma spory wachlarz nakazów i zakazów, które może zastosować w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia (art. 11 ustawy o PIP). Każdy z nich ma formę decyzji administracyjnej.

[srodtytul]Czego może dotyczyć[/srodtytul]

W takiej decyzji PIP może nakazać:

- usunięcie stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie w przypadku gdy naruszenie dotyczy przepisów i zasad bhp,

- wstrzymanie prac lub działalności, gdy naruszenie powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących te prace lub prowadzących działalność; skierowanie do innych prac pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy wbrew obowiązującym przepisom przy pracach wzbronionych, szkodliwych lub niebezpiecznych albo pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy przy pracach niebezpiecznych, jeżeli pracownicy ci lub osoby nie mają odpowiednich kwalifikacji; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu,

- wstrzymanie eksploatacji maszyn i urządzeń w sytuacji gdy ich eksploatacja powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu,

- zaprzestanie wykonywania pra- cy lub prowadzenia działalności w miejscach, w których stan warunków pracy stanowi bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu,

- zaprzestanie prowadzenia dzia- łalności bądź działalności określonego rodzaju w przypadku stwierdzenia, że stan bezpieczeństwa i higieny pracy zagraża życiu lub zdrowiu pracowników lub osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą,

- ustalenie, w określonym terminie, okoliczności i przyczyn wypadku,

- wypłatę należnego wynagrodzenia za pracę a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

Jeśli zostaną stwierdzone jeszcze inne naruszenia niż tu wymienione, PIP może skierować wystąpienie o ich usunięcie a także o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych.

[srodtytul]W jakiej formie[/srodtytul]

Zasadą wynikającą z kodeksu postępowania administracyjnego jest formułowanie decyzji administracyjnej na piśmie. Ale w przypadku tych wydawanych przez inspektora pracy art. 34 ust. 1 ustawy o PIP przewiduje jeszcze dwie formy: ustną i jako wpis do dziennika budowy (kopia lub odpis tej decyzji stanowi załącznik do protokołu kontroli).

Decyzję ustną wydaje się w celu usunięcia ujawnionych w toku kontroli uchybień w zakresie bhp, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli. W praktyce decyzje te dotyczą czynności, które mogą zostać przeprowadzone w czasie wizyty inspektora pracy, tj. przykładowo nałożenie odzieży roboczej, stosowanie środków ochrony indywidualnej itp. 

[srodtytul]Kto jest adresatem[/srodtytul]

Decyzja administracyjna z nakazem określonego postępowania, inaczej niż w postępowaniu wykroczeniowym, jest zawsze kierowana do pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego pracowników. Również wtedy, gdy dotyczy jego terenowych jednostek organizacyjnych, które były kontrolowane.

Oznacza to, że inspektor pracy wydający decyzję administracyjną po kontroli np. w jednostce krakowskiej kieruje ją do pracodawcy mającego siedzibę w Warszawie.

[b]WYJĄTEK:[/b] Jeżeli usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości nie wymaga decyzji pracodawcy a także gdy nie można inaczej uniknąć niebezpieczeństwa zagrażającego życiu lub zdrowiu pracowników, decyzje administracyjne wydaje się osobie kierującej tą jednostką. Zatem np. w przypadku spółki, która zgodnie ze statutem jest pracodawcą z siedzibą w Warszawie, a posiada jednostki na terenie całego kraju, adresatami większości decyzji administracyjnych (niewymagających decyzji samego pracodawcy, przykładowo brak gaśnicy, nieosłonięte maszyny, brak środków ochrony indywidualnej lub zbiorowej) będą osoby kierujące jednostką, w tym wypadku dyrektorzy oddziałów lub kierownicy terenowych jednostek organizacyjnych.

[srodtytul]Do kiedy wykonać[/srodtytul]

Decyzje administracyjne mogą przewidywać terminy ich realizacji. Jeśli z ich treści wynika, w jakim terminie należy wykonać wskazane w decyzji zalecenia inspektora pracy, mogą być również opatrzone rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że mają być wykonane bezzwłocznie, mimo przysługujących pracodawcy środków odwoławczych.

Podmiot kontrolowany, do którego została skierowana decyzja, ma obowiązek informowania odpowiedniego organu PIP o jej realizacji z upływem terminów określonych w decyzji.

[srodtytul]Kto nakłada grzywny[/srodtytul]

Nakaz inspektora pracy jako decyzja administracyjna podlega przymusowemu wykonaniu w trybie egzekucji administracyjnej (art. 2 § 1 pkt 11 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B630C8D7DDEBE64E2A8BF58296365622?id=179915]ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, DzU z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.[/link]). Organem egzekucyjnym jest w tym wypadku organ PIP, czyli inspektor pracy (art. 20 § 2 postępowania egzekucyjnego w administracji).

To właśnie inspektor pracy może nakładać grzywny, by przymusić pracodawcę do wykonania nakazu.

[srodtytul]Czy można się odwołać[/srodtytul]

Od decyzji administracyjnej wydanej przez inspektora pracy pracodawca może się odwołać; powinien to zrobić w ciągu siedmiu dni od jej otrzymania. Ma też prawo złożyć wniosek o wznowienie postępowania, uchylenie, zmianę oraz stwierdzenie nieważności decyzji.

[ramka] [b]Wnioski w wystąpieniach[/b]

Najbardziej powszechnym środkiem prawnym inspektora pracy są wnioski pokontrolne wraz z podstawami prawnymi formułowane w wystąpieniach do pracodawcy. Celem takich wystąpień jest zalecenie poprawy przestrzegania przepisów prawa pracy po wizycie inspektora pracy.

Podmiot kontrolowany lub organ sprawujący nad nim nadzór, do którego skierowano wystąpienie, jest obowiązany w terminie określonym w wystąpieniu, nie dłuższym niż 30 dni, zawiadomić odpowiedni organ PIP o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych. Z odpowiedzi na wnioski może wynikać, że podmiot kontrolowany kwestionuje interpretacje przepisów przez inspektora pracy, powołując się na dostępne orzecznictwo Sądu Najwyższego, opinie innych prawników.[/ramka]

[srodtytul] ZA WYKROCZENIE MOŻNA OTRZYMAĆ MANDAT[/srodtytul]

[b]Zostanie wystawiony za zawieranie umów cywilnoprawnych w miejsce pracowniczych czy za bark akt osobowych. To tylko przykłady niewłaściwego postępowania[/b]

Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów prawa pracy ponosi pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu zazwyczaj na podstawie właściwego pełnomocnictwa. W każdej konkretnej sytuacji inspektor pracy (lub sąd) musi ustalić, kto kierował pracownikami na danym odcinku pracy, gdzie doszło do naruszeń. Z praktyki nadzorczo-kontrolnej wynika, że zwykle za nieprzestrzeganie przepisów bhp odpowiada bezpośredni przełożony wyodrębnionej komórki organizacyjnej, czyli oddziału lub działu.

[srodtytul]Przede wszystkim sąd…[/srodtytul]

W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika właściwe są sądy powszechne. Podstawą ich orzeczenia jest wniosek złożony przez inspektora pracy (art. 57 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B7E0D89279153E43A493C6DE5C50E356?id=277747]kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia[/link], dalej k.p.w.). Maksymalna wysokość grzywny, jaką mogą nałożyć za wykroczenia z kodeksu pracy, wynosi 30 000 zł.

W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie oraz zebrania danych niezbędnych do sporządzenia takiego wniosku lub jego uzupełnienia, inspektor pracy może przeprowadzić czynności wyjaśniające w granicach swej właściwości. Mogą one obejmować wezwania do złożenia wyjaśnień, zeznań i opinii, do wydania albo okazania przedmiotu lub dokumentu mającego stanowić niezbędny dowód w sprawie.

[srodtytul]…ale nie zawsze[/srodtytul]

Inspektor pracy nie musi kierować sprawy do sądu. Może także, po przeprowadzeniu czynności wyjaśniających, nałożyć grzywnę w drodze mandatu karnego, jeżeli uważa, że kara ta będzie wystarczająca. Jej minimalna wysokość to 1000 zł, a maksymalna 2000 zł (art. 96 § 1a k.p.w.). Wyższa kara czeka recydywistów. Jeżeli bowiem ukarany co najmniej dwukrotnie za wykroczenie przeciwko prawom pracownika określone w kodeksie pracy popełnia w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania takie wykroczenie, inspektor pracy może na niego nałożyć grzywnę w wysokości do 5000 zł.

Inspektor pracy nakładający grzywnę obowiązany jest określić jej wysokość, wykroczenie zarzucone sprawcy oraz poinformować sprawcę wykroczenia o prawie do odmowy przyjęcia mandatu karnego i o skutkach prawnych takiej odmowy.

[srodtytul]Można odmówić przyjęcia[/srodtytul]

Sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego. W takim wypadku inspektor pracy występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We wniosku tym zaznacza, że obwiniony odmówił przyjęcia mandatu albo nie uiścił grzywny nałożonej mandatem zaocznym, a w miarę możności podać także przyczyny odmowy.

Od wyroku sądu pierwszej instancji służy stronom apelacja.

[ramka][b] Co może jeszcze zrobić kontroler[/b]

Nie tylko wyda decyzję nakazującą usunięcie naruszenia prawa czy nałoży mandat. Może także przysporzyć kłopotów pracodawcy, zawiadamiając:

- Zakład Ubezpieczeń Społecznych o naruszeniu przepisów w zakresie ubezpieczeń społecznych (art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIP),

- urząd kontroli skarbowej o naruszeniu przepisów prawa podatkowego (art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIP),

- policję lub Straż Graniczną o naruszeniu przepisów o cudzoziemcach (art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIP),

- prokuraturę o popełnieniu przestępstwa przeciwko osobom wykonującym pracę zarobkową, np. art. 220 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8A82C2C842294A035FAC35D286754184?id=74999]kodeksu karnego[/link], który przewiduje karę pozbawienia wolności do lat trzech za narażenie pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu wskutek nieprzestrzegania przepisów bhp.

Inspektor pracy niezwłocznie powiadomi także marszałka właściwego województwa o:

- stwierdzonych przypadkach naruszenia warunków prowadzenia agencji zatrudnienia określonych w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

- wynikach kontroli podmiotu kontrolowanego – na wniosek marszałka województwa.

Natomiast starosta otrzyma od niego informacje o:

- stwierdzonych przypadkach naruszenia przez bezrobotnego lub przez podmiot kontrolowany przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

- wynikach kontroli podmiotu kontrolowanego – na wniosek starosty.[/ramka]