[b]Nie.[/b] Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy stanowi, że specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej rok stażu pracy w służbie BHP.
Zgodnie natomiast z art. 237[sup]11[/sup] § 1 kodeksu pracy pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
[b] Zatem w przypadku pracodawców zatrudniających do 100 pracowników nie tworzy się służby BHP. W konsekwencji nie można wykonując zadania służby BHP takiego pracodawcy, nabyć stażu pracy w służbie BHP[/b], o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Pamiętać należy bowiem, że w zgodnie z definicją zawartą w tym rozporządzeniu służbę bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne jednoosobowe lub wieloosobowe.
[i]Podstawa prawna:
– art. 237[sup]11[/sup][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=62706ADE6A9EFD8181BA3F4026BEEEE6?id=76037] kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link],
– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=519B0ACDC1F9884BF299E8B271279738?id=75175]rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.)[/link][/i]