Niektórym państwom Unii Europejskiej udało się wypracować rozsądne zasady odliczania podatku z faktur za nabycie samochodów osobowych i ich eksploatację.
Przyjęte przez nie rozwiązania respektują tak istotną zasadę neutralności i jednocześnie zabezpieczają interes fiskusa.
[srodtytul]Jak radzą sobie inni[/srodtytul]
– W Niemczech firmom przysługuje pełne odliczenie VAT od samochodów osobowych. Jednocześnie jednak bardzo rygorystycznie opodatkowane jest ich używanie do celów prywatnych. To rozwiązanie sprawiedliwe i zgodne z prawem europejskim – uważa Marcin Chomiuk, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers.
Dodaje, że warto przyjrzeć się także rozwiązaniom holenderskim. Tamtejszy ustawodawca przyjął zasadę, że samochody osobowe kupowane na firmę w określonym, niewielkim procencie wykorzystywane są do celów prywatnych. Praktyka wskazuje bowiem na to, że większość takich pojazdów od czasu do czasu używana jest do przejazdów niezwiązanych z działalnością firmy. Przedsiębiorca może jednak zadeklarować, że samochodów używa tylko do prowadzenia działalności gospodarczej. Wtedy ma prawo odliczać cały VAT, ale musi umieć udowodnić, że auta nie są używane do celów osobistych.
[srodtytul]Prowizoryczne rozwiązania[/srodtytul]
To rozwiązania dużo lepsze i prostsze niż te, z którymi mieliśmy dotychczas do czynienia w Polsce. Dlatego źle by się stało, gdyby Ministerstwo Finansów chciało zachować obecne ograniczenia. Tym bardziej że nawet od strony sformułowania przepisów byłoby to niezmiernie trudne.
– Najprościej byłoby powrócić do brzmienia prawa obowiązującego 30 kwietnia 2004 r. Jednocześnie trzeba by jednak dodać przepis, że jeśli pojazd spełniał warunki określone w tzw. wzorze Lisaka lub obecnie obowiązujących regulacjach, to firmie przysługuje prawo pełnego odliczania VAT od jego nabycia i z faktur za paliwo. Skoro jednak w przygotowanej w ostatnich dniach nowelizacji ustawy o VAT nie znalazły się żadne zmiany dotyczące samochodów, to obawiam się, że w najbliższym czasie MF nie zamierza rozwiązać tego problemu – mówi Tomasz Grunwald, doradca podatkowy z firmy KPMG. Jego zdaniem jest więc prawdopodobne, że jeszcze długo podatnicy planujący kupno samochodu, aby ustalić zakres prawa do odliczenia, będą musieli zapoznać się z wyrokiem ETS, wytycznymi ministra finansów oraz dwoma różnymi brzmieniami nowej ustawy o VAT i rozwiązaniami obowiązującymi 30 kwietnia 2004 r. Tym bardziej że skoro Polska nie stosuje przepisów niezgodnych z dyrektywą, to raczej nie powinna obawiać się sankcji ze strony Komisji Europejskiej.
[srodtytul]Komisja rozlicza za stosowanie dyrektywy[/srodtytul]
– Komisja Europejska nie nałoży na Polskę sankcji, jeśli sprzeczne z dyrektywą rozwiązania nie będą stosowane. Decyduje bowiem praktyka, a nie brzmienie przepisów. Nie znaczy to jednak, że ustawodawca może w nieskończoność zwlekać z dostosowaniem ustawy o VAT do wymogów wynikających z dyrektywy i wyroku ETS. Sytuacja, w której o treści obowiązków podatkowych decydują sprzeczne z ustawą wytyczne ministra finansów, jest bowiem sprzeczna z konstytucją i nie zmienia tego fakt, że wyjaśnienia te oparte są na korzystnym dla podatników wyroku ETS – podkreśla Jerzy Martini, partner w kancelarii Baker & McKenzie.
[ramka][b]Odsetki od nadpłat po wyroku ETS[/b]
[b]W interpretacji z 5 marca 2009 r. (nr PK4/801225/ZAP/09/AP-291) minister finansów wypowiedział się w sprawie trybu zwrotu oraz oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07.[/b] Z pisma tego wynika, że w razie złożenia wniosku przed opublikowaniem sentencji orzeczenia ETS w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oprocentowanie nadpłaty przysługuje za okres od dnia jej powstania (stosownie do art. 73 § 1 pkt 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]) do momentu jej zwrotu.
[i]Z pełną treścią pisma można się zapoznać pod adresem: [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/283025]http://grafik.rp.pl/grafika2/283025[/link][/ramka][/i]
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora
[mail=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/mail][/i]