W najbliższych latach program „Infrastruktura i środowisko” ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Zwłaszcza że prawie 40 mld euro trafi do sześciu sektorów naszej gospodarki: środowiska, transportu, energetyki, kultury, zdrowia oraz szkolnictwa wyższego. Większość środków została już rozdzielona na projekty kluczowe, część zostanie jednak rozdysponowana w konkursach. Ruszyło przyjmowanie wniosków – to szansa dla samorządów na pozyskanie środków na inwestycje.
[srodtytul]Nowe drogi[/srodtytul]
Większość środków w programie przeznaczono na połączenia transportowe, głównie drogowe, ale także kolejowe, lotnicze i morskie. Do 9 lutego przyszłego roku można składać wnioski w ramach działania 6.1 „Rozwój sieci drogowej TENT-T” z programu „Infrastruktura i środowisko”. O środki z tego działania mogą się starać zarówno miasta na prawach powiatu, jak i GDDKiA oraz spółki specjalnego przeznaczenia służące do realizacji projektów drogowych. Działanie to nastawione jest przede wszystkim na rozwój infrastruktury drogowej. Wnioski o wartości inwestycji minimum 20 mln zł należy składać do Centrum Unijnych Projektów Transportowych: [link=http://www.cupt.gov.pl]www.cupt.gov.pl[/link].
[srodtytul]Termomodernizacja[/srodtytul]
Od 2 lutego do 6 marca 2009 r. samorządy mogą się starać o dofinansowanie na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne. W tej inwestycji będzie można ocieplić budynek, wymienić okna, drzwi zewnętrzne oraz oświetlenie na energooszczędne czy przebudować systemy grzewcze i wentylacyjne. Minimalna kwota wsparcia projektu wynosi 10 mln zł, dofinansowanie sięga 50 proc. wysokości kosztów kwalifikowalnych, jednak dotacja nie może przekroczyć 50 mln zł. Wnioski w ramach działania 9.3 należy składać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: [link=http://www.nfosigw.gov.pl]www.nfosigw.gov.pl[/link].
Program „Infrastruktura i środowisko” jest bezprecedensowy w historii polityki spójności UE. Wśród inwestycji prorozwojowych prowadzonych do roku 2015 z udziałem pieniądza publicznego aż 1/3 będzie współfinansowana z tego programu. O jego sukcesie zadecyduje przede wszystkim sprawny i prawidłowy sposób przygotowania projektów. Dlatego będziemy więcej pracować z beneficjentami już na etapie przygotowywania inwestycji, by system oceny wniosków po stronie polskiej (w dużych projektach) radykalnie się skrócił. Warto dodać, że 581,3 mln euro zostało przeznaczonych na wsparcie procesu zarządzania programem oraz wzmocnienie potencjału administracyjnego instytucji zaangażowanych, w tym dwóch największych beneficjentów: GDDKiA oraz PKP PLK SA.
[srodtytul]Inicjatywa Jaspers[/srodtytul]
Pomocna przy prowadzeniu dużych projektów (od 25 mln euro w sektorze środowiska oraz od 50 mln w sektorze transportu) będzie również inicjatywa JASPERS. Oferuje wsparcie doradcze m.in. w weryfikacji przygotowanej dokumentacji, doradztwo i wsparcie w rozwiązaniu kwestii istotnych dla przygotowania projektu (np. pomoc publiczna). Pomoc ekspertów JASPERS będzie gwarancją, że wniosek jest dobrze przygotowany, a pieniądze będą prawidłowo wydatkowane. Również nowy plan Komisji Europejskiej wychodzi naprzeciw naszym oczekiwaniom. Zakłada on m.in. dopuszczenie możliwości ujmowania w deklaracjach wydatków przesyłanych do KE wydatków poniesionych w tzw. dużych projektach jeszcze przed ich zatwierdzeniem przez KE, a także rozszerzenie skali zaliczek dla beneficjentów.
Wsparcia doradczego dla beneficjentów projektów kluczowych będzie udzielało również MRR w ramach project pipeline. Pomoc obejmuje weryfikację oraz doradztwo w przygotowywaniu dwóch kategorii dokumentów: pierwsza dotyczy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, druga obejmuje dokumentację projektową, program funkcjonalno-użytkowy oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych. Zostały już podpisane umowy z wykonawcami, którzy będą weryfikować dokumentację.