Tego dnia zaplanowano rozprawę (C-414/07), dotyczącą zgodności polskich przepisów z prawem UE. Wyrok zapadnie najprawdopodobniej jesienią 2008 r.

Po akcesji do UE Polska dwukrotnie – 1 maja 2004 r. i 22 sierpnia 2005 r. – zmieniała przepisy, ograniczając możliwość odliczenia VAT. Tymczasem prawo UE pozwala zachować tylko te ograniczenia, które obowiązywały przed akcesją. Sprawa trafiła przed ETS dzięki krakowskiej firmie Magoora, która wiosną 2005 r. wzięła w leasing samochód spełniający tzw. wzór Lisaka. Na początku mogła odliczać VAT od rat leasingowych i paliwa do tego auta. Jednak od 22 sierpnia straciła prawo odliczania podatku od paliwa. Pełnomocnikami spółki przed ETS będą doradcy podatkowi z kancelarii Baker & McKenzie.

Spodziewamy się, że wyrok będzie korzystny dla podatników. ETS stwierdzi najprawdopodobniej, że zniesienie w 2005 r. możliwości odliczenia VAT od samochodów spełniających tzw. wzór Lisaka i paliwa do nich jest niezgodne z prawem UE – powiedział na wczorajszej konferencji Jerzy Martini, partner i doradca podatkowy w Baker & McKenzie.

Nie wiadomo jeszcze, czy Trybunał odniesie się również do zmiany wprowadzonej w maju 2004 r., kiedy to zniesiono możliwość odliczenia podatku od tzw. samochodów z kratką. Jest prawdopodobne, że również te przepisy zostaną uznane za niezgodne z prawem UE.

Na rozstrzygnięcie Trybunału czeka ponad 1 mln przedsiębiorców, którzy korzystają w swojej działalności z samochodów osobowych.

– Wyrok ETS może sprawić, że podatnicy będą mogli odliczyć pełną wysokość VAT od wielu modeli samochodów i paliwa do ich napędu – powiedział Jerzy Martini.

Wiele osób będzie mogło wystąpić o zwrot nadpłaconego VAT. Orzeczenie ETS będzie stosowane wprost, bez konieczności zmian w polskim prawie.

– Może to oznaczać rewolucję w motoryzacji. Przedsiębiorcy zainteresują się zakupem nowych aut ze względu na niższe koszty – powiedział Zbigniew Liptak, doradca podatkowy w Baker & McKenzie.