Na wstępie warto zauważyć, że w komunikacie prasowym Komisji Europejskiej z 4 grudnia 2006 r. (IP/ 06/1673) znalazła się informacja o propozycji uchylenia w 2010 r. dyrektywy 69/335/EWG z 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału oraz przypomnienie, że tylko siedem państw (Grecja, Hiszpania, Cypr, Luksemburg, Austria, Polska i Portugalia) z 25 krajów UE kontynuuje to "szkodliwe dla łączenia i rozwoju przedsiębiorstw" obciążenie podatkowe.

Odnosząc się do deklaracji Ministerstwa Finansów o zgodności opodatkowania umów spółki i ich zmian podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) z prawem wspólnotowym (patrz DF z 2 sierpnia br.), za niewystarczające należy uznać odstąpienie od opodatkowania podwyższenia kapitału zakładowego, jeżeli jego źródłem są udzielone pożyczki uprzednio opodatkowane PCC (art. 6 ust. 9 pkt 6 ustawy o PCC).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 69/335/EWG z podstawy opodatkowania podatkiem kapitałowym należy wyłączyć sumę aktywów należących do spółki kapitałowej, które są przeznaczone na podwyższenie kapitału i które już zostały objęte podatkiem kapitałowym (aport składników nabytych w drodze aportu). Ponadto art. 7 ust. 3 dyrektywy mówi, że w razie podwyższenia kapitału przez wniesienie wkładów jakiegokolwiek rodzaju, po obniżeniu kapitału spółki w następstwie poniesionych strat, ta część podwyższenia, która odpowiada obniżeniu kapitału, może być objęta zwolnieniem, jeśli takie podwyższenie nastąpi w ciągu czterech lat po obniżeniu kapitału.

Polskie przepisy nie przewidują zwolnienia z PCC w tych dwóch przypadkach, co świadczy, że nie zrealizowano założenia dyrektywy - jednokrotnego opodatkowania podatkiem kapitałowym.

Niezgodny z dyrektywą jest również art. 1 ust. 3 pkt 4 ustawy o PCC. Uznaje on za zmianę umowy spółki - podlegającą PCC - "przeniesienie na terytorium RP rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej lub jej siedziby -także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego -jeżeli rzeczywisty ośrodek zarządzania lub siedziba nie znajdowały się poprzednio na terytorium państwa członkowskiego bądź jeżeli znajdowały się na terytorium takiego państwa, jeżeli umowa spółki nie podlegała podatkowi kapitałowemu".

Reklama
Reklama

W wyroku z 7 czerwca br. (C-178/05) Europejski Trybunał Sprawiedliwości dokonując wykładni art. 4 ust. 1 lit. g i h oraz ust. 3 lit. b dyrektywy, uznał, że nie przewiduje ona opodatkowania podatkiem kapitałowym przeniesienia siedziby spółek, stowarzyszeń lub osób prawnych, które są uważane dla celów poboru podatku kapitałowego za "spółki kapitałowe" w każdym z tych dwóch państw członkowskich. Stanowisko to potwierdza wyrok ETS z 12 stycznia 2006 r. (C-494/03). Trybunał stwierdził w nim, że dyrektywy 69/335 nie można interpretować w sposób umożliwiający państwu członkowskiemu czerpanie, w celu zwiększenia jego wpływów z podatków, korzyści z umiarkowanej polityki fiskalnej innego państwa członkowskiego.

W tym miejscu warto zadać retorycznie pytanie o styl uprawiania polityki fiskalnej prowadzącej do opodatkowania PCC wybranych czynności cywilnoprawnych, jeżeli jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana VAT albo z tego podatku zwolniona, i dalszego powiększania tej listy czynności.

VAT oraz PCC należą do grupy podatków obrotowych. W praktyce podatki te są wobec siebie konkurencyjne, co w największym uproszczeniu oznacza, że jeżeli czynność cywilnoprawna ma charakter zawodowy, to podlega przepisom ustawy o VAT, a gdy tego charakteru nie ma - podlega PCC. Wprowadzając opodatkowanie PCCm.in. umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych, realizuje się cel fiskalny kosztem zasad przyjętych w obu ustawach - rozdzielenia opodatkowania obrotu profesjonalnego w ramach działalności gospodarczej i transakcji odbywających się poza tą sferą.

Spójność systemową i niedyskryminacyjne traktowanie podatników gwarantuje opodatkowanie PCC tylko tych czynności cywilnoprawnych, które nie są objęte systemem VAT. Z pewnością efektu neutralnych warunków konkurencji nie osiągnie się, opodatkowując PCC czynności opodatkowane VAT lub z tego podatku zwolnione.

[b]Autorka jest radcą prawnym w kancelarii Chadbourne & Parke[/b]