Pracodawca może zasadniczo uzyskać tylko jedną refundację na zatrudnioną osobę bezrobotną. Wyjątek dotyczy dwóch refundacji: wynagrodzeń i składek ZUS w ramach prac interwencyjnych oraz z tytułu doposażenia i wyposażenia nowego stanowiska pracy. Te dwa rodzaje wsparcia wolno łączyć, co wprost wynika z art. 59 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU nr 99, poz. 1001 ze zm.).
Firma buduje nową halę produkcyjną. W związku z tym tworzy nowe etaty, wyposażając je w biurka, komputery, telefony i inne elementy. Zatrudniła na pół etatu, na pół roku kilku bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych. Złożyła do starosty wnioski o dwie refundacje. Dostała zwrot wynagrodzenia wypłacanego bezrobotnemu w wysokości 468 zł oraz składek potrącanych z refundowanego wynagrodzenia. Dodatkowo pracodawca otrzymał z funduszu pracy zwrot pieniędzy, które wydał na tworzenie nowego etatu.
Nie znaczy to jednak, że przedsiębiorca otrzymuje jedną refundację tylko raz. Z finansowej pomocy od starosty może korzystać bez ograniczeń, o ile dotyczy ona różnych bezrobotnych. Przyznanie natomiast dwukrotnie jednej refundacji na tego samego bezrobotnego wchodzi w grę (poza podanym przykładem) wyłącznie w jednej sytuacji. Mianowicie wtedy, gdy firma przyjmuje ponownie tego samego bezrobotnego, z którym wcześniej się rozstała. Ważne jednak, aby stworzyła dla niego nowy etat. W praktyce zdarza się to jednak rzadko.
Podwójnej refundacji nie zyska też pracodawca przyjmujący młodocianego. Dostanie jedynie łącznie refundację wynagrodzeń i składek odprowadzanych za takiego pracownika z dofinansowaniem kosztów jego kształcenia. To ostatnie wsparcie nie jest jednak refundacją od starosty, przysługuje bowiem na podstawie ustawy z 20 kwietnia z 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (DzU nr 145, poz. 1532). Zgodnie z nią pracodawca może liczyć dodatkowo na 4587 zł z racji przeszkolenia młodocianego, gdy nauka trwa 24 miesiące, a gdy 36 miesięcy -nawet 7645 zł. Jeśli młodociany jest przyuczany do wykonywania określonej pracy, to szef dostanie najwyżej 240 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia.
Refundacje od starosty stanowią pomoc publiczną. Dlatego składając wniosek o zwrot kosztów zatrudnienia bezrobotnego, musisz sumować finansowe wsparcie otrzymane z innych źródeł. Przykładowo: pracodawca skorzystał z ulgi w podatku od nieruchomości, a teraz zatrudnia bezrobotnego i składa wniosek o refundację kosztów doposażenia i wyposażenia stanowiska pracy. Nie ma przeszkód, by łączyć różne rodzaje pomocy publicznej, ale nie może ona przekroczyć pewnego pułapu (tzw. intensywność pomocy publicznej). W praktyce chodzi o maksymalną wysokość pomocy publicznej, o jaką może się ubiegać przedsiębiorca. Do końca 2013 r. wynosi ona w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim 40 proc. wartości inwestycji. Do końca 2010 r. w województwie mazowieckim jest to też 40 proc., a przez następne trzy lata 30 proc.
Uwaga! Średni przedsiębiorcy mogą zwiększać pomoc publiczną o 10 punktów procentowych, a mikro- i mali o 20.
Warszawska firma tworzy nowy etat i składa wniosek o refundację kosztów doposażenia i wyposażenia stanowiska pracy. Wykazała, że wydała na to 72 tys. zł (wynagrodzenie, jakie nowo przyjęty uzyskał w ciągu dwóch lat). Może się jednak domagać tylko 40 proc. z tej kwoty, czyli 28 800 zł. Ogranicza ją bowiem maksymalna intensywność pomocy publicznej w województwie mazowieckim. Jeśli starosta zwróci mu z tytułu refundacji 13 545,70 zł, to do maksymalnego pułapu pomocy zostanie 15 254,30 zł. O taką właśnie pomoc przedsiębiorca może wystąpić np. w formie ulgi podatkowej czy pomocy na nowe inwestycje i miejsca pracy.
Pracodawcy wolno też ubiegać się o refundację i pomoc de minimis.
Jeśli jednak obydwa wsparcia miałyby służyć jednemu celowi, pomoc de minimis jest wówczas limitowana dodatkowo maksymalną intensywnością. Przykładowo, jeżeli intensywność pomocy publicznej wynosi 40 proc., to w tym musi się mieścić zarówno refundacja, jak i pomoc de minimis, na przykład ulga podatkowa. Jeżeli natomiast pracodawca ubiegałby się o pomoc de minimis w ramach innego projektu inwestycyjnego, to maksymalny pułap tej pomocy nie mógłby przekroczyć w ciągu trzech ostatnich lat 200 tys. euro, a refundacja nie miałaby żadnego wpływu na tę pomoc, o ile też dotyczy innego projektu.
pomoc publiczna
- każde wsparcie finansowe dla przedsiębiorców, o ile spełnione są jednocześnie następujące warunki:
- pomoc jest udzielana przez państwo lub ze środków publicznych,
- ma charakter selektywny,
- zakłóca konkurencję i wpływa na wymianę handlową między państwami UE,
- przedsiębiorca uzyskuje korzyść,
pomoc de minimis
- finansowe wsparcie, które w ciągu trzech ostatnich lat nie może przekroczyć 200 tys. euro,
pomoc regionalna w ramach wyłączeń grupowych
- pomoc udzielana na zatrudnianie, szkolenia lub dla podmiotów zaliczających się do małych i średnich przedsiębiorstw. Nie wymaga zgłoszenia do Komisji Europejskiej i musi być udzielana zgodnie z warunkami określonymi w następujących rozporządzeniach:
- Komisji (WE) nr 68/2001 - na szkolenia,
- Komisji (WE) nr 2204/2002 - na zatrudnienie,
- Komisji (WE) nr 70/2001 - małym i średnim przedsiębiorstwom.