Doprecyzowanie niektórych zapisów oraz rozszerzenie zakresu informacji niezbędnych przy ubieganiu się o tzw. pomoc de minimis przynosi nowelizacja ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Przepisy ogłoszone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=340467]Dzienniku Ustaw nr 18, poz. 99[/link] zaczną obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia publikacji, czyli 5 kwietnia. Jedną ze zmian, jakie przynoszą, jest nowelizacja art. 25 ust. 3.

Do tej pory było tak, że przedsiębiorca był zobowiązany do zwrotu pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska podjęła taką decyzję.

Do czasu wykonania takiej decyzji firmie nie wolno było przyznać żadnej kolejnej dotacji. Precyzował to ust. 3, stanowiąc, że do czasu wykonania obowiązku nałożonego przez Komisję żadna pomoc publiczna nie może zostać udzielona beneficjentowi.

[srodtytul]Bardziej rygorystycznie[/srodtytul]

Ustęp 3 w nowym brzmieniu mówi o tym, że do czasu wykonania przez beneficjenta obowiązku (zwrotu dotacji) żadna pomoc publiczna nie może zostać udzielona i, dodatkowo, w przypadku jej wcześniejszego udzielenia – wypłacona temu beneficjentowi. Przepis ten może dotyczyć bardzo specyficznej sytuacji.

[ramka][b]Przykład [/b]

Firma otrzymała pierwszą dotację w 2008 r. W ubiegłym roku po raz kolejny ubiegała się o wsparcie np. z funduszy unijnych. Proces aplikacji był skuteczny i firma podpisała umowę o dotację, ale pieniądze nie zostały jej jeszcze wypłacone.

Jednak formalnie pomoc publiczna została już udzielona, o czym decyduje data podpisania umowy. Jednocześnie w wyniku kontroli Komisja Europejska zakwestionowała pomoc uzyskaną w 2008 r. i nakazała firmie jej zwrot.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami negatywne skutki tej decyzji formalnie nie wywierałyby wpływu na kolejną dotację, czyli tę z 2009 r. Nowe brzmienie art. 25 ust. 3 nie pozostawia już co do tego wątpliwości. Dopóki firma nie zwróci poprzedniej pomocy, kolejna nie będzie jej mogła zostać wypłacona, chociaż formalnie została już przyznana.

Co więcej, przepis ten będzie miał zastosowanie do każdej pomocy udzielonej po 14 kwietnia 2008 r., ale niewypłaconej beneficjentowi do dnia wejścia w życie nowych przepisów.[/ramka]

[srodtytul]Oświadczenie tylko wtedy, gdy potrzebne[/srodtytul]

Pewne zmiany czekają także na firmy ubiegające się o tzw. pomoc de minimis. Do tej pory, zgodnie z treścią art. 37, podmiot ubiegający się o takie wsparcie miał obowiązek przedstawić instytucji udzielającej takiego wsparcia wszystkie zaświadczenia albo oświadczenia o wielkości takiej pomocy (de minimis).

Dodatkowo należało przedstawić oświadczenie o wielkości i przeznaczeniu innej pomocy (publicznej) otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na których pokrycie ma być przeznaczona pomoc de minimis.

Istotą tego przepisu było to, aby z jednej strony nie przekroczyć dozwolonego limitu pomocy de minimis (200 tys. euro i 100 tys. euro dla firm działających w sektorze transportu – limit ten dotyczy okresu, w którym przedsiębiorca ubiega się o pomoc i dwóch lat poprzedzających), a z drugiej – nie finansować dwa razy tych samych wydatków z różnych źródeł.

Nowy przepis nie zmienia, co do istoty rzeczy, tych wymogów, niemniej przynosi pewne zmiany. I tak precyzuje, że przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis oprócz zaświadczeń i oświadczeń o wielkości takiej pomocy może także złożyć oświadczenie o tym, że nie otrzymał wcześniej takiej pomocy. Rzeczywiście do tej pory kontrowersyjną sprawą mogło być składanie oświadczeń o wielkości takiej pomocy, jeżeli firma nigdy się o nią nie ubiegała i nigdy jej nie otrzymała. Teraz sprawa jest klarowna.

Jednak to nie wszystkie zmiany. Zgodnie z nową treścią art 37 ust. 2 podmiot ubiegający się o pomoc de minimis ma obowiązek przedstawić informacje niezbędne do jej udzielenia, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz, tak jak do tej pory, także informacji o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma zostać przeznaczona pomoc de minimis.

Analogiczne zmiany czekają zresztą także na firmy ubiegające się o pomoc inną niż de minimis. Również w ich przypadku znowelizowany art. 37 ust. 5 precyzuje, że ubiegając się o takie wsparcie, będą zobligowani do przekazania informacji o firmie i prowadzonej przez nią działalności.

Do wniosku, tak jak dotychczas, trzeba będzie dołączyć informację o dotychczas otrzymanej pomocy publicznej, zawierającej w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy oraz przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu żadnych środków publicznych.

Zarówno dla de minimis, jak i pomocy publicznej będą istniały wzory odpowiednich formularzy informacyjnych. Za ich opracowanie i szczegółowe określenie zakresu informacji będzie odpowiedzialna Rada Ministrów. Musi to uczynić w formie rozporządzenia.

[srodtytul]Krótszy termin[/srodtytul]

Przedsiębiorca beneficjent pomocy na żądanie prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma obowiązek przekazać informacje na jej temat. Żądanie to powinno precyzować zakres danych i termin na ich dostarczenie.

Do tej pory nie mógł on być krótszy niż 30 dni, chyba że z prośbą o informacje wystąpiła Komisja Europejska. Zgodnie z nowelizacją (zmieniony ust. 2 art. 39) termin ten został skrócony do 14 dni. Tak jak dotychczas nie wiąże on w przypadku zażądania informacji przez Komisję.

[ramka][b]Gdzie szukać przepisów[/b]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185281]Ustawa z 30 kwietnia o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej została opublikowana w DzU z 2007 r. nr 59, poz. 404[/link], zmieniona ustawą z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=272915]DzU z 2008 r. nr 93, poz. 585[/link].

Ostatnia omawiana tu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=340467]nowelizacja została opublikowana w DzU z 2010 r. nr 18, poz. 99[/link].[/ramka]