Przeprowadzone badania nie wykazały istotnych różnic w osobowości i stylu zarządzania menedżera kobiety i mężczyzny. Niezależnie od płci, polski menedżer jest bardzo dobrze wykształcony i ma wysokie kompetencje zawodowe. Osoby w tej grupie mają podobne ambicje i świadomie budują swoją karierę. Raport wskazuje, że kobiety i mężczyźni mają podobne zawodowe zdolności umysłowe i emocjonalne. Większość cech osobowości występuje zarówno u kobiet jak i u mężczyzn na tym samym poziomie.

Czytaj także: Kobiety na kierowniczych stanowiskach w firmach

Jakie różnice cech osobowości

Na podstawie kwestionariusza osobowości HPI zmierzono skalę stabilności, ambicji, towarzyskości, wrażliwości interpersonalnej, systematyczności, dociekliwości i otwartości na wiedzę. Mediana wyników badania pokazuje, że nieznaczne różnice występują jedynie na skali dociekliwości (skala odpowiada za wyobraźnię ciekawość i potencjał twórczy) i ambicji (inicjatywa, współzawodnictwo i potencjał twórczy). Mężczyźni na skali dociekliwości plasują się w grupie ok. 31 proc. a kobiety w ok. 26 proc..; natomiast na skali ambicji panowie plasują się w grupie w ok. 58 proc. a panie w grupie ok. 48 proc. Kobiety natomiast są bardziej otwarte na wiedzę, czyli są bardziej zorientowane na osiągnięcia oraz bycie na bieżąco w sprawach naukowych, biznesowych niż mężczyźni. Panowie na skali otwartości na wiedzę plasują się w grupie ok. 60 proc. a kobiety w grupie 73 proc.).

Motywatory a płeć

Na motywację ma przede wszystkim wpływa nasz wewnętrzny system wartości - nasze głębokie, ukryte „Ja". Badana grupa porusza się w podobnym środowisku więc wykazuje zbliżone wartości, preferencje i motywatory. Mediana wyników badania pokazuje, że mężczyźni nieco większą uwagę przywiązują do sfery finansowej (mężczyźni na skali finansów plasują się w grupie ok. 63 proc. a kobiety w ok. 45 proc.). Przywiązują również większą uwagę do statusu, osiągnięć i posiadania wpływu w otoczeniu zawodowym. Panowie plasują się w niej w okolicach 60 proc. Podczas, gdy panie są w ok. 45 proc. Kobiety zaś są nieznacznie wyżej na skali tradycji odpowiadającej za działania zgodne z obwiązującymi zasadami, czy regulaminem oraz za osobiste przekonania i poczucie obowiązku (mężczyźni są w grupie ok. 49 proc. a kobiety w grupie ok. 55 proc.). Kobiety przywiązują także większą uwagę do wyglądu przedmiotów i mają nieco bardziej intuicyjny niż mężczyźni styl podejmowania decyzji, dlatego na skali estetyki są w grupie ok. 60 proc. a mężczyzni nieco niżej - w grupie 48 proc..

Czytaj także: Nierówne wymagania dla kobiet i mężczyzn na kierowniczych stanowiskach firm prawniczych

Reklama
Reklama

Wykolejacze kariery polskich menedżerów

Wykolejacze to inaczej „ciemna strona osobowości", która ujawnia się, gdy działamy pod wpływem stresu, pod presją czasu lub nacisków z zewnątrz. To zachowania, które mogą osłabić naszą wydajność i stanąć nam na drodze do osiągnięcia sukcesów zawodowych. W neutralnych warunkach, podwyższone czynniki przy niektórych cechach osobowości mogą stanowić o jej mocnych stronach. Jednak, kiedy osoba jest zmęczona, czy zestresowana wówczas czynniki ryzyka mogą ograniczać efektywność i stawać na drodze do osiągania sukcesu w karierze, relacjach, edukacji i życiu osobistym. Do wykolejaczy kariery zaliczamy: labilność emocjonalną, podejrzliwość, zachowawczość, zamknięcie w sobie, nieelastyczność, arogancję, manipulowanie, teatralność, fantazjowanie, drobiazgowość i oportunizm. Mediana wyników badania pokazuje, że nieznaczne różnice u poszczególnych płci widać jedynie na skali arogancji, która odpowiada za pewność siebie, wyniosłość i zawyżone poczucie własnej wartości. Mężczyźni na tej skali są w okolicach 77 proc., podczas gdy kobiety są w grupie 55 proc.. Natomiast panie są nieco wyżej na skali zachowawczości, co oznacza, że w sytuacjach stresowych częściej starają się unikać ryzyka, wolniej podejmują decyzje i mogą być nieasertywne (mężczyźni są w ok. 69 proc. a kobiety w ok. 77 proc.).

Rekrutacja menedżerów to duże wyzwanie dla osób odpowiadających za zasoby ludzkie w firmie. Badania pokazują, że osoby które odnoszą sukces w jednej firmie niekoniecznie będą odnosiły je w kolejnej. Potrzebne są zatem skuteczne narzędzia, które zweryfikują nie tylko kompetencje techniczne, ale również osobowość kandydata i sprawdzą, czy dana osoba podoła wyzwaniu i odniesie sukces w organizacji. Firma Assessment Systems Poland przebadała 3542 polskich, czynnych zawodowo menedżerów, którzy pracują w średnich i dużych firmach o polskim i międzynarodowym kapitale. Są to osoby wykształcone, o bardzo wysokich kwalifikacjach zawodowych, podobnych kompetencjach, skupione na karierze zawodowej i obracające się w podobnych kręgach.

Magdalena Giryn, country manager, Assessment Systems Poland