Reklama

Podatek cukrowy: brakuje wyjaśnień w sprawach opłat „małpkowej" i cukrowej

Przepisy o nowych opłatach mogą nastręczać trudności, a oficjalnych wyjaśnień nie wydano.

Publikacja: 20.11.2020 07:43

Podatek cukrowy: brakuje wyjaśnień w sprawach opłat „małpkowej" i cukrowej

Foto: Adobe Stock

Prozdrowotne wybory konsumentów – takie pojęcie figuruje w nazwie ustawy, która od 1 stycznia wprowadza opłaty od słodzonych napojów i od alkoholi w małych opakowaniach (tzw. małpek). O ile cel ustawy jest szczytny, o tyle w praktyce przepisy te mogą nastręczać kłopotów przez wiele niedoregulowanych kwestii. Dotychczas nie wydano ich oficjalnych objaśnień.

Jedną z takich kwestii jest włączanie tych opłat do podstawy opodatkowania dla celów VAT. Co do zasady – według art. 29a ustawy o VAT – jest nią wszystko, co nabywca jest zobowiązany zapłacić. Jeśli podmiot zobowiązany do uiszczenia opłat „małpkowej" i cukrowej włączy kwotę uiszczonej opłaty do wartości netto faktury, to czy powinien to wyszczególniać na fakturze i czynić o tym stosowną wzmiankę? Jeśli zaś kwotę tych opłat pokryje sam (np. kosztem marży), to czy powinien o tym informować nabywcę na fakturze?

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Prawo w firmie
Paradoks deregulacji: produkcja prawa rośnie, firmy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Prawo w firmie
Krzysztof Sikora, Mateusz Mintzberg: Koniec tymczasowości – kontrola inwestycji zagranicznych (FDI) na stałe w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama