Reklama

Dodatkowe obowiązki a nadgodziny

Dodatkowe zlecenie opiewające na te same zadania, które pracownik wykonuje na etacie, mogą stanowić obejście przepisów o wynagrodzeniu za pracę w godzinach nadliczbowych. Wykluczone jest więc zawarcie takiej umowy.

Publikacja: 08.09.2015 06:40

Foto: www.sxc.hu

- Czy z własnym pracownikiem, np. specjalistą ds. płac, pracodawca może zawrzeć umowę-zlecenie na wykonywanie po godzinach etatowej aktywności tych samych zadań, które określono w jego angażu? – pyta czytelnik.

Generalnie nie ma żadnych przeszkód, aby strony stosunku pracy dodatkowo zawarły kontrakt cywilnoprawny. Jest jedno ograniczenie. Pracodawcy powinni unikać zawierania ze swoimi podwładnymi umów-zleceń na realizację po godzinach pracy obowiązków tożsamych z tymi ujętymi w angażu (ewentualnie w odrębnym dokumencie określającym ich zadania służbowe). Mogą się bowiem narazić na zarzut działania w celu obejścia przepisów prawa pracy o wynagrodzeniu za pracę w godzinach nadliczbowych. I to nawet wtedy, gdyby etatowcy byli zainteresowani zatrudnieniem na kontraktach cywilnoprawnych. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy m.in. w wyroku z 8 lipca 2015 r. (II PK 282/14).

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Krzysztof Sikora, Mateusz Mintzberg: Koniec tymczasowości – kontrola inwestycji zagranicznych (FDI) na stałe w Polsce
Reklama
Prawo w firmie
Weszła w życie ustawa zawierająca pierwszy pakiet rozwiązań deregulacyjnych
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Reklama
Reklama
Reklama