Kiedy nie ma obowiązku wydania regulaminu wynagradzania

Rozmowa | dr Patrycja Zawirska, radca prawny, kieruje departamentem prawa pracy w K&L Gates

Aktualizacja: 11.06.2015 09:59 Publikacja: 11.06.2015 03:00

Kiedy nie ma obowiązku wydania regulaminu wynagradzania

Foto: www.sxc.hu

Rz: Kiedy obowiązkowo trzeba ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania?

Aby powstał obowiązek wydania regulaminu wynagradzania, konieczne jest spełnienie dwóch warunków. Po pierwsze, pracodawca musi zatrudniać co najmniej 20 pracowników. Po drugie, pracownicy ci nie są objęci zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Ten drugi warunek wynika z faktu, że regulamin wynagradzania traktowany jest jako akt prawny „zastępczy" i „przejściowy" wobec układu zbiorowego pracy. Ustawodawca przypisuje właśnie układom rolę podstawowego źródła prawa wynagrodzeniowego.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki