Zgoda na otrzymywanie e-maili, o ile dotyczy wysyłania informacji handlowych do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną, powinna być sformułowana w odrębnym oświadczeniu, co wynika wprost z przepisów ustawy ?o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU z 2013 r., poz. 1422). Zgodnie bowiem ?z jej art. 4, jeżeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy, to zgoda ta:
- ?nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
- ?może być odwołana w każdym czasie.
Jednocześnie art. 10 ust. 1 zakazuje przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej, niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną. Informację taką uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, ?w szczególności udostępnił ?w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Co istotne, wyrażenie takiej zgody musi być w pełni dobrowolne i, jak już zostało zauważone, nie może wynikać z oświadczenia o innej treści (np. zgody na przetwarzanie danych ?w celu zorganizowania i przeprowadzenia konferencji, szkolenia lub seminarium ?z udziałem osoby, której danej dotyczą).
Na koniec warto jeszcze przytoczyć stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 31 stycznia 2012 r. (I OSK 1317/11) wskazał, że klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych powinna być sformułowana w sposób oddzielny od klauzuli zgody na otrzymywanie informacji handlowych za pomocą poczty elektronicznej.
Warto także pamiętać, że przesyłanie niezamówionych informacji handlowych stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.)
Informacja handlowa
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, informacja handlowa oznacza każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.