Czego dotyczył spór
Marszałek województwa wymierzył spółce karę pieniężną w wysokości 10 tys. zł za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Kara dotyczyła roku 2009.
Marszałek wskazał, że zbiorcze zestawienie danych o odpadach za tamten rok otrzymał od spółki po terminie ustawowym, co uzasadniało nałożenie kary pieniężnej.
Podstawę prawną decyzji marszałka stanowił art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach (w brzmieniu z 2010 roku). Zgodnie z ówczesną treścią tego przepisu, jeżeli posiadacz odpadów lub transportujący odpady, będąc obowiązanym do prowadzenia ewidencji odpadów lub przekazywania wymaganych informacji lub sporządzania i przekazywania zbiorczego zestawienia danych, nie wykonuje tego obowiązku albo wykonuje go nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega karze pieniężnej w wysokości 10 tys. złotych.
Spółka się odwoływała, ale Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję marszałka w mocy. Sprawa trafiła więc do sądu administracyjnego.
Rozstrzygnięcie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wstrzymał się z podejmowaniem decyzji (zawiesił postępowanie) ze względu na pytanie prawne skierowane do Trybunału Konstytucyjnego. Pytanie dotyczyło bowiem wysokości kar nakładanych za nieterminowe przekazywanie informacji o odpadach.
Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 15 października 2013 r. (P 26/11) orzekł, że przepisy ustawy z 27 kwietnia 2001 roku o odpadach, w brzmieniu obowiązującym od 12 marca 2010 roku do 19 lipca 2011 roku, przez to, że przewiduje niepodlegającą miarkowaniu karę pieniężną w wysokości 10 tys. złotych za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych o odpadach, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (o wyroku TK pisaliśmy w artykule „Kary za śmieci do zwrotu" ?z 16 października 2013 r.)
W styczniu 2013 roku WSA w Łodzi podjął z urzędu zawieszone postępowanie.
Wyrok TK musiał zostać uwzględniony w trakcie sądowej kontroli zgodności z prawem zaskarżonej decyzji marszałka, bowiem prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obliguje do uchylenia kontrolowanego aktu, jeżeli sąd stwierdzi naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego. Nie ma przy tym znaczenia, że orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności normy, na której oparto decyzję administracyjną, zapadło w trakcie postępowania sądowoadministracyjnego, gdyż w takiej sytuacji również istnieje konieczność uchylenia zaskarżonej decyzji.
WSA w Łodzi uchylił decyzje marszałka i SKO. Równocześnie sąd zwrócił uwagę, że ustawa ?o odpadach z 27 kwietnia 2001 r. utraciła moc z dniem 23 stycznia 2013 r., wobec wejścia w życie ustawy z 14 grudnia 2012 r. ?o odpadach (Dz.U. z 2013 r., ?poz. 21). Przepisy nowej ustawy organ prowadzący ponownie postępowanie administracyjne będzie zobligowany teraz uwzględnić – dodał WSA.
Obecnie kara za pierwsze spóźnienie ze złożeniem sprawozdania o odpadach wynosi 500 zł (art. 200 znowelizowanej ustawy).