Zgodnie z art. 14c ustawy ?z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn. DzU ?z 2011 r. nr 41, poz. 214 ze zm.) ?w związku z art. 81 ustawy ?z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU ?z 2012 r., poz. 749 ze zm.) podatnicy (płatnicy i inkasenci) mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową, co następuje przez złożenie korygującej deklaracji ?z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Przy czym uprawnienie do skorygowania deklaracji na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym właśnie postępowaniem ulega zawieszeniu.
Siedmiodniowy termin
Kontrolowany może jednak, ?w terminie wyznaczonym przez organ kontroli skarbowej, a więc jeszcze przed wydaniem decyzji, lub wyniku kontroli, bo w siedmiodniowym terminie do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową. Taką możliwość dla kontrolowanego podatnika organ kontroli skarbowej może wskazać wraz z wyznaczeniem tego terminu.
Kontrolowany ?musi zawiadomić
Jeśli kontrolowany, uznając za zasadne ustalenia organu kontroli skarbowej, skorzysta ?z możliwości złożenia wspomnianej korekty deklaracji, musi pamiętać o obowiązku zawiadomienia organu kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego deklaracji korygującej (ewentualnie o złożeniu deklaracji korygującej deklarację złożoną w trybie owej „sugerowanej" korekty). Musi to zrobić nie później niż w terminie trzech dni od złożenia korekty.
Z kolei organ podatkowy informuje niezwłocznie właściwy organ kontroli skarbowej o złożeniu korygującej deklaracji oraz o złożeniu deklaracji korygującej deklarację złożoną w trybie „sugerowanej" korekty. A więc organ kontroli skarbowej jest poinformowany ?o korekcie przez dwie strony.
W całości albo w części
Taka informacja jest istotna, gdyż kontrolowany podatnik może w złożonej korekcie deklaracji uwzględnić ustalenia organu kontroli skarbowej w całości albo jedynie w części. W razie uwzględnienia w korekcie całości stwierdzonych nieprawidłowości organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne wynikiem kontroli. Jeśli zaś podatnik skoryguje deklarację częściowo (nie wszystkie ustalenia organu kontroli skarbowej uzna za zasadne), a będzie ona spełniała wymogi niezbędne do jej skutecznego przyjęcia, to organ kontroli skarbowej wyda decyzję w tym zakresie (wyrok WSA ?w Bydgoszczy z 13 marca 2012 r., ?I SA/Bd 47/12).
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, art. 14c ustawy o kontroli skarbowej nie wskazuje, że korekta deklaracji podatkowej musi dotyczyć wszystkich zastrzeżeń protokołu (wyrok WSA w Warszawie ?z 30 czerwca 2009 r., III SA/Wa 249/09). Oznacza to, że kontrolowany podatnik może także złożyć korektę deklaracji jedynie co do części ustaleń organu kontroli skarbowej.
Jeśli kontrolowany podatnik zdecyduje się na złożenie takiej „sugerowanej" korekty deklaracji, to wywoła ona skutki prawne, a więc będzie skuteczna. Nie ma przy tym znaczenia, czy ta korekta uwzględni stanowisko zawarte w protokole kontroli w całości, czy w części. Nie mają także znaczenia powody częściowej korekty w stosunku do treści protokołu kontroli (wyrok WSA ?w Lublinie z 20 marca 2009 r., I SA/Lu 48/09).
Razem z uzasadnieniem
Złożenie korekty powinno nastąpić wraz z pisemnym wskazaniem przyczyn uzasadniających ową korektę, co niewątpliwie niejednokrotnie pozwoli uniknąć podatnikowi bezpośredniego kontaktu z organem podatkowym.