Organizator imprezy dźwiga na swoich barkach nie tylko odpowiedzialność za zapewnienie udanej imprezy, ale także za jej bezpieczeństwo. Musi on zagwarantować bezpieczeństwo uczestnikom imprezy, porządek podczas niej oraz zabezpieczyć ją pod kątem medycznym, przeciwpożarowym i sanitarnym.
Huczny sylwester czy bal karnawałowy pod chmurką nie zawsze może się dobrze skończyć. Powinni o tym pamiętać organizatorzy imprez masowych, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo osób w nich uczestniczących.
Przede wszystkim w interesie organizatora
Ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (DzU nr 62, poz. 504) nałożyła na organizatorów imprez masowych o charakterze artystyczno-rozrywkowym oraz sportowym obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w przypadku, gdy organizowane przez nich imprezy mają charakter odpłatny. Impreza masowa to odpłatna impreza artystyczno-rozrywkowa, odbywająca się na stadionie lub w innym miejscu poza budynkiem, w którym liczba miejsc przekracza tysiąc osób. Jeśli impreza planowana jest w hali lub innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie jej, to liczba uczestników musi wynosić nie mniej niż pięćset osób. Niektóre kategorie imprez masowych, choć odpłatnych, nie muszą być chronione ubezpieczeniem obowiązkowym. Brak takiego obowiązku dotyczy np. imprez organizowanych w teatrach, domach kultury – o ile rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu tych obiektów, a także w szkołach i placówkach oświatowych, jeżeli organizatorem jest zarządzający takim obiektem.
Cena ubezpieczenia obowiązkowego zależy od charakteru imprezy i liczby jej uczestników
Ubezpieczenie ma na celu ochronę uczestników imprezy na wypadek, gdyby doznali szkody, a organizator nie byłby w stanie pokryć jej z własnej kieszeni. Opłacalne jest ono też dla organizatora. Rolą takiego ubezpieczenia OC jest przede wszystkim zabezpieczenie organizatora imprezy przed ryzykiem wyrządzenia szkód o znacznych rozmiarach. Wystąpienie dużej szkody liczonej w setkach tysięcy złotych może zaburzyć płynność finansową przedsiębiorcy – organizatora imprezy, prowadząc niekiedy do jego bankructwa, zwłaszcza gdy prowadzi nieduże przedsiębiorstwo czy fundację.
Masowy sylwester z ochroną
Obowiązek ubezpieczenia może dotyczyć również biletowanych imprez sylwestrowych czy karnawałowych, mających charakter imprez masowo artystyczno-rozrywkowych, o których mowa w cytowanej ustawie.
– Jeżeli więc organizator zamierza zorganizować sylwestrową imprezę artystyczno-rozrywkową – z płatnym wejściem – na stadionie lub na określonym terenie dla nie mniej niż 1000 uczestników, albo w hali lub innym budynku dla nie mniej niż 500 uczestników, wówczas powinien wykupić obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej organizatora imprezy masowej – wyjaśnia Dariusz Melaniuk z Allianz.
Zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC określa rozporządzenie ministra finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (DzU nr 54, poz. 323). W rozporządzeniu tym określona jest także wysokość wymaganej minimalnej sumy gwarancyjnej.
Co można sobie zapewnić
Zakres ubezpieczenia jest szeroki, ponieważ obejmuje praktycznie wszystkie szkody wyrządzone uczestnikom imprezy w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego. Nie można stosować żadnego umownego ograniczenia zakresu odpowiedzialności. Wysokość sumy gwarancyjnej jest ustalana w oparciu o:
? rodzaj imprezy (artystyczno-rozrywkowa, sportowa);
? miejsce jej odbycia (stadion, obiekt niebędący budynkiem, hala sportowa);
? liczbę uczestników oraz charakter ryzyka (zwykły, podwyższony).
Wyliczona w sposób zgodny z rozporządzeniem suma gwarancyjna może okazać się niewystarczająca i konieczne będzie jej podniesienie. Co wtedy robić?
– Ustalając wysokość sumy gwarancyjnej adekwatnej do ryzyka, ubezpieczający musi wziąć pod uwagę najgorszy scenariusz losowy, jaki może się wydarzyć podczas przeprowadzenia imprezy karnawałowo-sylwestrowej np. pożar, wybuch paniki, zawalenie sie konstrukcji hali. Trzeba pamiętać, że w konsekwencji może nastąpić stratowanie osób uczestniczących w spotkaniu – mówi Andrzej Wysmułek z Generali.
Przykład
Suma gwarancyjna dla imprezy organizowanej na stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem (art. 3 pkt 3 lit. a ustawy), jeżeli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1 tys. i nie więcej niż 2 tys. miejsc, wynosi 30 tys. euro. W razie wzrostu liczby miejsc o każde kolejne 100 ponad 2 tys. miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta każdorazowo o 1,5 tys. euro.
Przykład
Suma gwarancyjna dla koncertu karnawałowego, przeprowadzanego w budynku, gdzie liczba miejsc nie przekracza 1 tys., wynikająca z rozporządzenia, wynosi 10 tys. euro. W przypadku wzrostu liczby miejsc o każde kolejne 100 ponad 1 tys. miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta każdorazowo o 1 tys. euro.
– Jak widać dla tego typu imprez masowych sumy gwarancyjne nie są wysokie – mówi Grzegorz Łapiński z Warty. – Stąd klienci bardzo często wnioskują albo o wyższe sumy gwarancyjne lub też o zawarcie dobrowolnego, nadwyżkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ponad sumy określone rozporządzeniem ministra finansów.
Cena ubezpieczenia obowiązkowego uzależniona jest przede wszystkim od charakteru imprezy i liczby uczestników, która bezpośrednio przekłada się na wysokość wymaganej sumy gwarancyjnej. Składka jest taryfikowana stosownie do tych okoliczności, indywidualnych dla każdej imprezy. Stąd poziom składek za to ubezpieczenie jest bardzo zróżnicowany i może wynosić przeciętnie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, lub nawet więcej, w przypadku wyższych sum gwarancyjnych.