Konieczność przestrzegania wymogów z zakresu kadr i płac stawia przed pracodawcami liczne wyzwania. Zawiłości polskiego systemu prawnego, ciągłe zmiany przepisów i ich często niejednoznaczne brzmienie zwykle wymuszają na firmach przyjmowanie do pracy specjalistów do wewnętrznego działu finansowego czy kadrowo-płacowego bądź zlecanie na zewnątrz takiej obsługi. Po szczegółowej analizie to pracodawca decyduje, które rozwiązanie lepiej sprawdzi się w jego firmie: własne służby kadrowo-płacowe czy outsourcing.

Wariant I. Wewnętrzny dział kadr

Tworzenie oraz utrzymanie działu kadr i płac oznacza najczęściej konieczność rekrutacji specjalistów o określonych umiejętnościach i predyspozycjach, zapewnienia im odpowiednich warunków pracy i płacy itd. Wymusza to na firmie właściwe wywiązywanie się z roli pracodawcy, który w myśl kodeksu pracy musi m.in.:

Wewnętrzny dział, zajmujący się zagadnieniami wynikającymi z prawa pracy i powiązanymi z nimi, to zazwyczaj drogie rozwiązanie (trzeba ponosić koszty pensji, szkoleń, utrzymania biura, zakupu odpowiedniego oprogramowania itp.). Pozwala jednak pracodawcy w pełni kontrolować sferę kadrowo-płacową.

Wady

Korzyści

Wariant II. Outsourcing

Najprościej rzecz ujmując, polega on na przekazaniu firmie zewnętrznej realizacji pewnych funkcji związanych z prowadzoną działalnością. Poziom skomplikowania i częstotliwości zmian przepisów z zakresu prawa pracy, prawa ubezpieczeń społecznych czy podatków powodują, że outsourcing kadrowo-płacowy staje się w Polsce coraz bardziej popularny.

Korzystanie z niego upraszcza strukturę finansową firmy oraz pozwala uwolnić się od wysiłku związanego z ciągłą interpretacją zawiłych regulacji prawnych. To z kolei umożliwia skupienie się na podstawowych celach biznesowych, którymi na ogół są generowanie zysków oraz satysfakcjonowanie klientów.

Zlecenie obsługi kadrowo-płacowej na zewnątrz oznacza jednak konieczność powierzenia często poufnych informacji innemu podmiotowi, a także powoduje uzależnienie się od firmy outsourcingowej.

Wady

Korzyści