Tak
. Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Tak stanowi art. 77
5
§ 1 k.p.
Warunki wypłaty należności z tytułu podróży służbowej zatrudnionemu w sferze pozabudżetowej określa się w układzie zbiorowym pracy (uzp) lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty uzp lub nie musi ustalać regulaminu wynagradzania.
Zgodnie z w art. 77
5
§ 4 k.p. postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej poniżej tego, co wynika z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tego artykułu. Gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub angaż pracownika w ogóle nie zawierają postanowień o należnościach za delegację, przysługują mu diety określone w rozporządzeniu. Te przepisy stosuje się także wówczas, gdy diety w układzie, regulaminie lub umowie o pracę zostaną wyliczone w wysokości niższej od przyjętej w rozporządzeniu.
Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 77
5
§ 2 k.p. minister pracy i polityki społecznej wydał rozporządzenie z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU z 2013 r. poz. 167).
Reguluje ono m.in. wysokość diet z uwzględnieniem czasu trwania podróży, a przy delegacji poza granice kraju – walutę, w jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych państwach. Wskazuje także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków.
Anna Telec radca prawny, prowadzi kancelarię prawa pracy