Nowelizacją ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.), która weszła w życie 20 lutego 2013 r., dodano do ustawy m.in. przepisy regulujące zasady korzystania przez zamawiającego z dialogu technicznego. Może on się okazać dla zamawiających pomocny przy organizowaniu i przeprowadzaniu postępowań o udzielenie zamówienia.

Ważny cel

Dla określenia celu dialogu technicznego odwołać się należy do art. 31a ust. 1 p.z.p. Zgodnie z nim zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić dialog techniczny, zwracając się o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy.

Oznacza to zatem, że podstawową funkcją dialogu technicznego jest ułatwienie zamawiającemu zorganizowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. W szczególności zaś polegać to ma na doradztwie lub udzieleniu informacji zamawiającemu w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji lub określenia warunków umowy.

Tak więc dialog techniczny będzie miał praktyczne zastosowanie, zwłaszcza do planowanych postępowań o udzielnie zamówienia, w których zamawiający może mieć problemy z przygotowaniem lub przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia lub nie będzie posiadał informacji lub wiedzy pozwalających mu właściwie scharakteryzować przedmiot zamówienia.

Przykład

Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia, musi posługiwać się parametrami lub informacjami o charakterze technicznym, co do których nie posiada wiedzy szczegółowej. W takich sytuacjach zamawiający często popełniają błędy w dokumentach sporządzanych na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia (np. w opisie przedmiotu zamówienia lub w specyfikacji) lub sporządzają te dokumenty nieprecyzyjnie, co powoduje wątpliwości potencjalnych wykonawców i spory przed Krajową Izbą Odwoławczą.

Zdarza się, że zamawiający, przygotowując dokumenty na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia, nie mają wiedzy pozwalającej im samodzielnie ocenić i wskazać w nich kluczowe parametry i informacje dotyczące przedmiotu zamówienia. Rolą dialogu technicznego byłoby w takiej sytuacji również umożliwienie zamawiającemu pozyskania informacji niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia.

Są też obowiązki

Zamawiający musi pamiętać, że zastosowanie dialogu technicznego wiąże się dla niego z pewnymi obowiązkami. W szczególności jest on zobowiązany zamieścić informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego oraz o jego przedmiocie na swojej stronie internetowej (art. 31b p.z.p.). Zamieszcza on też informację o zastosowaniu dialogu technicznego w ogłoszeniu o zamówieniu, którego dotyczył dialog techniczny (art. 31c p.z.p.).

Dodatkowo zastosowanie dialogu technicznego powinno być odnotowane w dokumentacji z postępowania o udzielenie zamówienia, co wynika m.in. z art. 96 ust. 2a p.z.p. Zgodnie z nim, jeżeli przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny, informacja o jego przeprowadzeniu, o podmiotach, które uczestniczyły w nim, oraz o wpływie dialogu technicznego na opis przedmiotu zamówienia, specyfikację lub warunki umowy stanowi element protokołu postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający powinien mieć na uwadze, że zgodnie z art. 31a ust. 1 p.z.p. może on przeprowadzić dialog, zwracając się o doradztwo lub udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji lub określenia warunków umowy. Oznacza to, że zastosowanie dialogu technicznego jest ograniczone do doradztwa lub udzielenia informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji lub określenia warunków umowy.

Tak więc zamawiający nie powinien stosować dialogu technicznego do celów i zasad innych niż wskazane w p.z.p. Zamawiający i wykonawcy, wykonując czynności dialogu technicznego, powinni pamiętać, że dialog techniczny stanowi wyjątek od generalnej zasady prawa zamówień publicznych, zgodnie z którą zamawiający nie powinien współpracować z potencjalnymi wykonawcami w kwestiach związanych z organizacją postępowania o udzielenie zamówienia. Oznacza to zatem, że odnoszące się do dialogu technicznego regulacje ustawowe interpretowane i stosowane powinny być w sposób ścisły, a nie rozszerzający.

Jakie są skutki

Wzięcie przez potencjalnego wykonawcę udziału w dialogu technicznym nie powinno stawiać go w uprzywilejowanej pozycji w postępowaniu. W szczególności wykonawca biorący udział w dialogu nie jest zwolniony z obowiązku przygotowania i złożenia oferty w sposób i na warunkach przewidzianych w p.z.p.. Ponadto oferta wykonawcy, biorącego uprzednio udział w dialogu technicznym, nie jest oceniana w sposób uprzywilejowany względem ofert innych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Zamawiający stosujący dialog techniczny i wykonawcy podejmujący czynności w ramach dialogu technicznego powinni również pamiętać o art. 24 ust. 2 pkt 1 p.z.p. Zgodnie z nim z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, z wyłączeniem czynności wykonywanych podczas dialogu technicznego, lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji.

Oznacza to, że wykonywanie przez potencjalnego wykonawcę czynności podczas dialogu technicznego nie jest przesłanką do wykluczenia go z postępowania. Z tego wynika, że istotnym z punktu widzenia zamawiającego i potencjalnego wykonawcy jest, aby czynności wykonywane przez potencjalnego wykonawcę rzeczywiście wchodziły w zakres czynności wykonywanych podczas dialogu technicznego.

Łukasz Rapcewicz radca prawny w Kancelarii Radcowskiej E.Guzowska, K.J.Kawecki i S-ka

Łukasz Rapcewicz radca prawny w Kancelarii Radcowskiej E.Guzowska, K.J.Kawecki i S-ka

Komentuje Łukasz Rapcewicz, radca prawny w Kancelarii Radcowskiej E.Guzowska, K.J.Kawecki i S-ka

Dialog techniczny stanowić może dla zamawiających znaczące ułatwienie związane z organizowaniem i przeprowadzaniem postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający powinni jednak stosować dialog techniczny z zachowaniem ostrożności wynikającej m.in. z tego, że jest to instytucja stanowiąca wyjątek od zasad prawa zamówień publicznych dotyczących braku współpracy zamawiającego z potencjalnymi wykonawcami przy organizowaniu i przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia.

Z tego względu zamawiający powinni rozumieć i stosować regulacje dotyczące dialogu technicznego w sposób ścisły, a nie rozszerzający. Pamiętać należy, że dialog techniczny nie jest kolejnym przewidzianym w ustawie PZP trybem udzielania zamówienia.

Znowelizowane przepisy jedynie umożliwiają zamawiającemu przeprowadzenie dialogu technicznego. Nie ustanawiają względem zamawiającego obowiązku jego przeprowadzania. To zatem zamawiający decyduje o tym, czy w konkretnej sytuacji zamierza przeprowadzić dialog techniczny. W tym zatem sensie dialog techniczny ma charakter fakultatywny.

„RZECZPOSPOLITA" RADZI

Pamiętaj że oferta wykonawcy, biorącego uprzednio udział w dialogu technicznym, nie jest oceniana w sposób uprzywilejowany względem ofert innych potencjalnych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.