Dla wielu przedsiębiorców największym zmartwieniem w codziennym prowadzeniu biznesu jest utrzymanie i rozwijanie prowadzonej działalności gospodarczej. Pewnym rozwiązaniem w tym zakresie jest realizacja świadczonych przez firmy usług na rzecz lokalnych urzędów i innych instytucji publicznych.
To dzięki przetargom nie tylko duże, ale przede wszystkim rodzime przedsiębiorstwa mogą liczyć na stałe źródło dochodu. Za zlecane przez gminy i inne urzędy zadania każdy przedsiębiorca otrzyma bowiem umówione wynagrodzenie. Gwarantują to przepisy wykluczające w większości przypadków upadłość instytucji publicznych.
By rozpocząć współpracę z urzędami, należy wcześniej wygrać ogłoszony przez nie przetarg. Nie dotyczy to jednak drobnych zleceń nieprzekraczających wartości 14 tys. euro (zlecane są one według wyboru gminy czy szpitala).
Informacji o prowadzonych przetargach należy szukać nie tylko w lokalnej prasie czy na tablicach urzędów, ale również w Internecie na stronach Urzędu Zamówień Publicznych, bądź przeglądając portale branżowe. Ogłoszone przez administrację publiczną postępowania podlegają reżimowi ustawy Prawo zamówień publicznych. Jako nadrzędny akt prawa ustawa ta określa zasady i tryb postępowania właściwy do wyboru partnera prywatnego świadczącego wszelkiego rodzaje usługi, dostawy czy roboty budowlane na rzecz podmiotów publicznych.
Podmiotami zobowiązanymi do jej stosowania są zgodnie z ustawową definicją osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które przepisy nakładają taki obowiązek. W praktyce najczęściej będzie chodziło o jednostki sektora finansów publicznych (np. jednostki samorządu terytorialnego, publiczne szpitale itp.).
Poza wskazaniem podmiotów zobowiązanych do stosowania prawa zamówień publicznych ustawa ta określa także tok postępowania zmierzający do wyboru wykonawcy realizującego zamówienia na rzecz administracji publicznej, zasady dotyczące zawierania umów oraz reguły postępowania odwoławczego na wypadek kwestionowania decyzji zamawiającego.
Czytaj w ABC małego przedsiębiorcy: