Nieterminowe regulowanie zobowiązań przez kontrahentów to problem wielu przedsiębiorców. Ze względu na trudności w pozyskiwaniu środków z zewnętrznych źródeł upowszechniło się wydłużone finansowanie, kosztem dostawców towarów i usług. Odroczony termin płatności na wystawionej fakturze to faktycznie kredyt, którego udzielają przedsiębiorcy. Jedną z metod uniknięcia strat finansowych w takich sytuacjach jest ubezpieczenie należności.
Ubezpieczenie należności oferowane jest firmom niezależnie od ich wielkości, a także przedsiębiorstwom rozpoczynającym działalność. To właśnie te przedsiębiorstwa oraz niewielkie firmy narażone są szczególnie na to ryzyko ze względu na ograniczone zasoby kapitałów i angażowanie posiadanych środków finansowych w bieżącą działalność.
Ocena odbiorcy
Firmy mogą ubezpieczyć transakcje z odroczonym terminem płatności – nie tylko krajowe, ale także te z kontrahentami z zagranicy. W odniesieniu do niektórych mniej rozwiniętych rynków wymagana jest wcześniejsza ocena odbiorcy. Ubezpieczyć można bezsporne należności od kontrahentów z tytułu kredytów udzielonych im w formie odroczonych terminów płatności.
Polisa zadziała w przypadku braku zapłaty w wyniku prawnie stwierdzonej niewypłacalności dłużnika – np. ogłoszenia upadłości, układu z wierzycielami. Może także obejmować przypadki faktycznej niewypłacalności, kiedy to dłużnik nie reguluje zobowiązań w określonym terminie.
Przedmiotem ubezpieczenia są przysługujące ubezpieczającemu, czyli sprzedawcy towarów lub usług, bezsporne należności od kontrahentów z tytułu kredytów udzielonych im w postaci odroczonych terminów płatności. Ubezpieczenie pokrywa zazwyczaj tylko poniesione straty i nie obejmuje utraconych korzyści, np. marży kredytodawcy z tytułu sprzedaży.
Jeszcze kilka lat temu zakłady ubezpieczeń wymagały ubezpieczenia jedną polisą wszystkich swoich należności, czyli całego obrotu w kredycie. Obecnie coraz częściej firma może ubezpieczyć wybranych przez siebie kontrahentów, co przekłada się na obniżenie kosztu takiej polisy.
Ubezpieczenie należności polega na tym, że w przypadku braku płatności ze strony kontrahenta ubezpieczający w określonym terminie – np. 30, 60 czy 90 dni, zgłasza do towarzystwa wniosek o wszczęcie postępowania windykacyjnego. Następnie, w określonym w umowie ubezpieczenia terminie, ubezpieczyciel prowadzi bezpłatną windykację ubezpieczonych należności. Jeżeli działania interwencyjne okażą się nieskuteczne, wypłaca świadczenie na podstawie złożonego przez klienta zgłoszenia roszczeń odszkodowawczych.
Wypłata odszkodowania nie jest uzależniona od prawnie stwierdzonej niewypłacalności. Przedsiębiorstwo nie musi więc przechodzić przez przedłużające się miesiącami procedury sądowe i towarzyszące temu zagrożenie utraty płynności finansowej.
Jakie informacje
Aby wykupić ubezpieczenie należności handlowych od swoich kontrahentów, należy dostarczyć zakładowi ubezpieczeń informacje wymagane we wniosku ubezpieczeniowym. Ubezpieczyciel zapyta między innymi o branżę, w której firma funkcjonuje, wielkość obrotu, stan płynności finansowej, poziom należności straconych i przeterminowanych oraz o wewnętrzne procedury windykacyjne.
Trzeba będzie również przygotować listę kontrahentów, których należności będziemy chcieli ubezpieczyć. Towarzystwo przeanalizuje informacje o kontrahentach i przedstawi ocenę ich wiarygodności handlowej, co będzie miało wyraz w przyznanych limitach odpowiedzialności z polisy za należności od kontrahenta.