W zakresie proeksportowej pomocy program „Innowacyjna gospodarka" nie kończy się na tzw. działaniu 6.1 „Paszport do eksportu", które zostało opisane wcześniej. Pomoc o takim charakterze kryje się również pod tzw. działaniem 6.5.2 „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji".

Także w tym wypadku oznacza to po prostu specjalnie wydzieloną pulę środków unijnych, których celem jest wspieranie przedsiębiorców nastawionych na rozwijanie eksportu.

Ponieważ podstawowym krokiem do realizacji eksportu jest poznanie rynku zagranicznego, nawiązanie na nim odpowiednich kontaktów oraz zaprezentowanie własnych możliwości, w tym produktów lub usług, koncentruje się ono na akcjach promocyjnych. O ile jednak w „Paszporcie do eksportu" to przedsiębiorca sam przygotowuje strategię ekspansji, wybiera rynek docelowy i narzędzia służące zaistnieniu na nim, o tyle w działaniu 6.5.2 wygląda to trochę inaczej.

W największym skrócie przewiduje ono realizację tzw. ogólnych i branżowych programów promocji. Są one zgłaszane, a następnie zatwierdzane przez resort gospodarki.

Przedsiębiorca, który chce skorzystać ze wsparcia, musi wybrać imprezy, które w takich programach zostały uwzględnione. W przypadku programów branżowych dodatkowo musi prowadzić działalność związaną z konkretną dziedziną gospodarki. Jakie branże są wspierane, prezentujemy w ramce obok.

Dla wszystkich...

Programy ogólne to jednorazowe imprezy promujące Polskę i polską gospodarkę w kraju i za granicą, określone na liście takich programów (można ją znaleźć na stronie www.mg.gov.pl). W praktyce oznacza to konkretne targi (wskazane państwo, nazwa imprezy, termin realizacji) lub zaplanowane misje gospodarcze (wskazane miejsce, cel, harmonogram).

Przedsiębiorca sam musi ocenić, czy ze względu na przedmiot jego działalności udział w nich będzie się mu opłacał, a przede wszystkim pomoże w rozwoju eksportu. Jeżeli interesowałyby go inne targi, których nie ma na liście, to z tego wsparcia nie może skorzystać. Innymi słowy, indywidualni przedsiębiorcy nie mogą zgłaszać własnych pomysłów w tym zakresie.

Jeżeli natomiast firma jest zainteresowana konkretnym wydarzeniem, które ujęte jest na liście, musi złożyć wniosek o dofinansowanie w odpowiedzi na ogłoszony nabór aplikacji. W przypadku, gdy zostanie przyjęta (wnioski podlegają ocenie), może liczyć na zwrot do 75 proc. poniesionych kosztów (np. związanych z wynajęciem powierzchni wystawienniczej, budową stoiska, korzystaniem z usług tłumaczy, transportem i ubezpieczeniem eksponatów, przygotowaniem lub zakupem materiałów reklamowych).

...i dla wybranych

Branżowe programy promocji, jak już było zauważone, są przeznaczone dla firm reprezentujących określone sektory gospodarki. Aby wziąć udział w ich realizacji, przedsiębiorca musi się zgłosić do instytucji (firm, stowarzyszeń, organizacji), które zostały wybrane przez Ministerstwo Gospodarki, jako ich wykonawcy.

Przykładowo dla branży meblarskiej wykonawcą programu zostało konsorcjum w składzie Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli. A dla branży kosmetycznej wykonawcą programu została spółka SPC House of Media. Z kolei dla branży jachtowej wykonawcą programu zostało konsorcjum w składzie Fundacja Klaster Polskie Jachty z siedzibą w Augustowie oraz spółka ICM Poland z siedzibą w Warszawie.

Oprócz tego, że przedsiębiorca, który chciałby wziąć udział w programie, musi należeć do danej branży, to dodatkowo musi zadeklarować udział w co najmniej połowie imprez i wydarzeń, które przewiduje konkretny program. Jeżeli więc jego organizator zaplanował np. 20 wydarzeń promujących (np. udział w targach, misjach, seminariach, konferencjach), to przedsiębiorca musi wziąć udział w co najmniej 10 z nich. I znaleźć na to środki. Jednak jednocześnie może liczyć na znaczną dotację, która sfinansuje 75 proc. niezbędnych wydatków.

Wspierane branże

Branżowe programy promocji zostały skierowane do przedsiębiorców z następujących działów gospodarki. Są to branże:

- meblarska,

- jubilersko-bursztynicza,

- usługi IT/ICT,

- przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny,

- produkcja jachtów i łodzi,

- produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej,

- branża stolarki okiennej i drzwiowej,

- budownictwo,

- branża ochrony i zachowania zabytków,

- kosmetyki,

- maszyny i urządzenia górnicze,

- odzież, dodatki i galanteria skórzana,

- turystyka medyczna,

- przemysł obronny,

- polskie specjalności żywnościowe.

Gdzie po informacje

Informacje o ogólnych i branżowych programach promocji można znaleźć na stronie ministerstwa gospodarki w zakładce fundusze Unii Europejskiej.

Natomiast szczegółowe zasady udzielania wsparcia reguluje rozporządzenie ministra gospodarki z 15 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach poddziałania 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka" (DzU z 2010r. nr 133, poz. 892 ze zm.).

Gdzie eksportujemy najwięcej

Chociaż lista państw, do których polskie firmy wysłały w ubiegłym roku towary za co najmniej 10 mln euro, liczy sobie 113 pozycji (ostatnia na tej liście jest Kuba), to oczywiście są kraje, które zdecydowanie dominują jako odbiorcy naszych produktów.

Najważniejsi partnerzy według wartości polskiego eksportu w 2011 r. to:

Niemcy (wartość eksportu: 35,6 mld euro), Wielka Brytania, Czechy, Francja, Włochy, Rosja, Holandia, Szwecja, Węgry, Ukraina, Słowacja, Hiszpania, Belgia, Norwegia, Stany Zjednoczone, Austria, Dania, Turcja, Rumunia, Litwa, Chiny, Białoruś, Szwajcaria, Finlandia, Łotwa, Estonia, Grecja, Kanada, Portugalia.

Pierwszą 30-tkę zamknęła w ubiegłym roku Słowenia, do której wyeksportowaliśmy towary o wartości 464 mln euro.

Rynki perspektywiczne

Pod koniec lutego tego roku Ministerstwo Gospodarki zaakceptowało kraje perspektywiczne dla polskiego eksportu. Na tej liście znalazły się:

- Algieria,

- Brazylia,

- Kanada,

- Kazachstan,

- Turcja.

Zatwierdzone zostały także konkretne imprezy (targi, wystawy), w których polscy przedsiębiorcy będą mogli wziąć udział w ramach akcji promocyjnych. I oczywiście skorzystać przy tym z dofinansowania, jakie przewiduje tzw. działanie 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka". Działania promocyjne realizowane będą przez organizatora programu wybranego przez resort gospodarki.

Przedsiębiorca, chcący wziąć udział w imprezach promocyjnych, zgłasza do organizatora swój udział w danym wydarzeniu, a następnie składa wniosek o udzielenie pomocy.

Podpisanie umów z organizatorami poszczególnych programów planowane jest na październik br., natomiast realizacja programów rozpocznie się z początkiem 2013 roku i potrwa do końca 2013 roku, ponieważ programy promocji są realizowane w cyklach rocznych.