Tak uznała Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 26 kwietnia 2012 r. (nr IPTPB2/436-7/12-4/KK).

Spółka we wniosku o wydanie interpretacji wskazała, że w latach 2010 – 2011 doszło do podwyższenia jej kapitału zakładowego. Z tego tytułu zapłaciła podatek od czynności cywilnoprawnych (dalej PCC). Jej zdaniem został on pobrany nienależnie.

To dlatego, że przepisy ustawy o PCC w tym zakresie są niezgodne z art. 7 ust. 1 dyrektywy 69/335/EWG w sprawie podatku od gromadzenia kapitału. Zgodnie z nim państwa członkowskie zwolnią z podatku kapitałowego operacje, inne niż operacje określone w art. 9, które 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,50 proc. lub niższą.

Spółka stwierdziła, że w dacie odniesienia wskazanej w tym przepisie, tj. 1 lipca 1984 r., opodatkowaniu podlegały jedynie wkłady wnoszone przez wspólników spółki jawnej oraz spółki z o.o., a nie przez akcjonariuszy spółek akcyjnych.

Izba Skarbowa uznała takie stanowisko za nieprawidłowe. Jej zdaniem 1 lipca 1984 r. wniesienie wkładów do spółki na kapitał zakładowy co do zasady nie było zwolnione z podatku na podstawie wówczas obowiązującej ustawy o opłacie skarbowej. Oznacza to, że Polska ma prawo pobierać podatek od podwyższenia kapitału spółki akcyjnej.

Radosław Baraniewicz starszy konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Odpowiedź przedstawiona w tej interpretacji wpisuje się w jednolite stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej podlega opodatkowaniu PCC na zasadach ogólnych (jako zmiana umowy spółki), zaś polskie przepisy ustawy o PCC w tym zakresie są zgodne z postanowieniami dyrektywy 69/335/EWG (dalej: „dyrektywa kapitałowa”).

Opodatkowanie takiej operacji z pewnością wynika wyraźnie z polskich przepisów. Jednakże w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej istotne jest uwzględnienie postanowień dyrektywy kapitałowej, które wyznaczają zakres, w jakim państwa członkowskie mogą opodatkować transakcje dotyczące kapitału zakładowego podmiotów gospodarczych, w tym spółek akcyjnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej dyrektywy kapitałowej państwa członkowskie zwolnią z podatku kapitałowego operacje, inne niż operacje określone w art. 9, które 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,50 proc. lub niższą.

W związku z tym w celu odpowiedzi na pytanie, czy operacja podwyższenia kapitału zakładowego spółki akcyjnej podlega opodatkowaniu, należy uwzględnić przepisy obowiązujące w Polsce 1 lipca 1984 r. Taki wniosek wynika przede wszystkim z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 16 lutego 2012 r. w sprawie Pak Holdco (C-372/10).

Tymczasem z § 54 rozporządzenia w sprawie opłaty skarbowej, które regulowało opodatkowanie podwyższenia kapitału zakładowego 1 lipca 1984 r., wynika, że przedmiotem opodatkowania były jedynie wkłady wnoszone przez wspólników do spółki jawnej czy też spółki z o.o.

Z przepisów obowiązujących w dacie odniesienia nie wynikał zatem, wbrew twierdzeniom przedstawionym w komentowanej interpretacji, obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia kapitału spółki akcyjnej. Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 23 maja 2012 r. (III SA/Po 462/12), w wyroku WSA we Wrocławiu z 20 kwietnia 2012 r. (I SA/Wr 224/12) czy też w wyroku WSA w Warszawie z 5 marca 2012 r. (III SA/Wa 1848/12).

Biorąc to pod uwagę, Polska nie była uprawniona do opodatkowania z dniem akcesji podwyższenia kapitału zakładowego spółek akcyjnych, skoro w dacie odniesienia czynność ta (stosownie do obowiązujących wówczas przepisów o opłacie skarbowej) w ogóle nie podlegała opodatkowaniu. Tego stanowiska nie podzielił jednak Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 10 maja 2012 r. (II FSK 98/12, II FSK 99/12).

W orzeczeniach tych stwierdzono bowiem, że art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy o opłacie skarbowej (na podstawie której zostało wydane rozporządzenie w sprawie opłaty skarbowej) w żaden sposób nie wyłącza z zakresu opodatkowania podwyższenia kapitału spółek akcyjnych.