2 listopada wchodzą w życie zmiany w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Zmienione przepisy zawierają wymogi, jakie muszą spełnić osoby, by pracować jako pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
Rozporządzenie określa cztery warianty kombinacji kwalifikacji i stażu wymaganych od kandydatów. W zależności od wariantu zróżnicowana jest liczba godzin stażu i szkolenia praktycznego.
Rozporządzenie zawiera też procedurę egzaminu praktycznego i teoretycznego. Część teoretyczna będzie się składała z części pisemnej i ustnej. W części ustnej sprawdzana będzie m.in. znajomość konstrukcji pojazdów trakcyjnych, zasady działania i obsługa hamulców. Ponadto rozporządzenie zawiera wykaz stanowisk związanych z prowadzeniem ruchu wraz z ich charakterystyką i wymogami zdrowotnymi. Wymogi dotyczą stanu wzroku i słuchu oraz terminu badań okresowych na poszczególnych stanowiskach. Określono wymogi dotyczące uzyskania kategorii I i II słuchu w czasie badań wstępnych i okresowych.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 września 2011 r. (DzU nr 223, poz. 1333)