Obecnie, dzięki zmianie przepisów, możliwa jest wypłata dotacji z funduszy unijnych zaraz po zakupie środka trwałego przez firmę leasingową. Wypłata, tak jak przy kredycie, dokonywana jest jednorazowo na rzecz beneficjenta. Według przedstawicieli firm leasingowych dzięki temu została usunięta bariera, która wcześniej utrudniała przedsiębiorcom finansowanie inwestycji leasingiem.

– Ma to szczególne znacznie teraz, gdy warunki gospodarcze nie są łatwe, gdyż leasing wiąże się z korzyściami finansowymi i podatkowymi. Jego istotną zaletą jest to, że nie wymaga angażowania znacznych środków – mówi Maria Awa, starszy specjalista ds. sektora publicznego i funduszy unijnych w Europejskim Funduszu Leasingowym (EFL).

Przepisy są korzystniejsze dla leasingu od początku 2009 r. W grudniu 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało nowe wytyczne dotyczące uznawania kosztów za kwalifikowane. Dzięki nowym regulacjom z prawnego punktu widzenia leasing został zrównany z kredytem.

W przypadku tej drugiej formy finansowania wypłata całości dotacji następuje zaraz po zakończeniu inwestycji. Natomiast przy leasingu do końca 2008 r. dofinansowaniem objęte były wyłącznie raty leasingowe, czyli część kapitałowa.

[srodtytul]Nie wszystkie problemy rozwiązane[/srodtytul]

Niestety, nowe regulacje nie zostały wprowadzone do wszystkich programów operacyjnych. Możliwość dofinansowania przedmiotu leasingu występuje w regionalnych programach operacyjnych województw: podlaskiego, kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, lubelskiego, podkarpackiego, pomorskiego, i w programach: „Infrastruktura i środowisko” oraz „Rozwój Polski wschodniej”.

Od 20 kwietnia tego roku nowe wytyczne dotyczą także programu „Innowacyjna gospodarka”. Wspiera on przedsiębiorstwa inwestujące w nowoczesne technologie, modernizujące parki maszyn i urządzeń.

– Zmiany te należy ocenić bardzo pozytywnie. Co prawda w niektórych programach zostały one wprowadzone w momencie, gdy alokacja środków była na wyczerpaniu – mówi Aleksandra Chrzanowska, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.

Zdaniem Andrzeja Sugajskiego, dyrektora Związku Polskiego Leasingu, często pojawiają się problemy wynikające z błędnej interpretacji rodzaju leasingu. – Leasing rozliczany podatkowo jako operacyjny, ale spełniający warunki leasingu finansowego zgodnie z MSSF, nie jest traktowany jako finansowy. I tam, gdzie refundację ogranicza się jedynie do umów leasingu finansowego, jest odrzucany – mówi Andrzej Sugajski.

[srodtytul]Mniej formalności[/srodtytul]

Jednorazowa refundacja zakupu inwestycyjnego jest dokonywana na podstawie faktury – obejmującej całość kosztów – wystawionej przez dostawcę firmie leasingowej. Środki unijne zostają przelane na konto beneficjenta bez pośrednictwa leasingodawcy.

– Przedsiębiorcy zyskali pew- ność, że dostaną zwrot całego kapitału wynikającego z umowy leasingu. Wcześniej mogli liczyć na refundację tylko tych rat, które zostały wpłacone w czasie trwania umowy o dofinansowanie projektu. Rozwiązanie takie wiąże się z mniejszymi formalnościami. Przedsiębiorcy nie muszą dostarczać urzędowi dowodów wpłaty kolejnych rat – mówi Maria Awa.

Przedstawiciele firm leasingowych przyznają jednak, że inwestycje korzystające ze wsparcia unijnego rzadko są finansowane leasingiem.

– W naszej ocenie wynika to z tego, że w uregulowaniach dotyczących poszczególnych programów pomocowych leasing nie jest wprost wskazany jako możliwa forma zewnętrznego finansowania projektu – mówi Piotr Sobczyk z BRE Leasing.

[srodtytul]Sukces jedynie w rolnictwie[/srodtytul]

Aleksandra Chrzanowska przyznaje, że ING Lease jeszcze nie finansował takiego projektu, w którym firma leasingowa byłaby podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych; w takiej sytuacji dotacja przyznawana jest na wartość przedmiotu leasingu. W tym wariancie dofinansowania nie ma jeszcze szczegółowych wytycznych dotyczących rozliczenia dotacji.

Jak mówi Krzysztof Famulski, członek zarządu VB Leasing Polska, fundusze unijne przyczyniły się do wzrostu zainteresowania przede wszystkim ofertą dla rolnictwa. – W ubiegłym roku 35 proc. wszystkich naszych umów na leasing przedmiotów dla rolnictwa było współfinansowanych z funduszy UE. Najczęściej kupowane były w ten sposób ciągniki rolnicze, agregaty uprawowo-siewne, przyczepy rolnicze, kombajny zbożowe.

– Obecnie z dofinansowania z różnych programów unijnych korzysta ok. 10 proc. naszych klientów. Dużą popularnością cieszą się programy skierowane do branży rolniczej – mówi Krzysztof Sadowski, dyrektor sprzedaży w spółkach leasingowych BZ WBK.

[ramka][b]Nie tylko korzyści podatkowe[/b]

- Średnie, małe i mikrofirmy chętnie sięgają po środki z funduszy Unii Europejskiej, bo dzięki nim mogą zmniejszyć własne nakłady na inwestycje.

Część pieniędzy i tak jednak muszą pozyskać z innych źródeł. Mogą to być ich środki własne albo pochodzące z kredytu lub leasingu.

- Kredyty bankowe są zdecydowanie popularniejszym źródłem finansowania niż leasing. W przypadku funduszy UE przyznanych na lata 2004 – 2006 ich udział w finansowaniu projektów inwestycyjnych przekroczył 70 proc.

Dla porównania: udział leasingu we wnioskach rekomendowanych do realizacji wyniósł w czterech rundach mniej niż 10 proc.

- Wprowadzenie zapisu o refundacji faktur zakupu znacznie ułatwia beneficjentom rozliczanie projektów.

- W leasingu w czasie trwania umowy firma leasingowa jest właścicielem sfinansowanego przedmiotu. Dzięki temu ryzyko związane z operacją jest mniejsze. Powoduje to, że niejednokrotnie przedsiębiorcom łatwiej jest pozyskać finansowanie w formie leasingu niż kredytu.

- Użytkowanie przedmiotu w ramach umowy leasingu i wliczanie ponoszonych z tego tytułu wydatków w koszty uzyskania przychodu powoduje, że dla przedsiębiorstwa skraca się okres, w którym przyjęcie w używanie danego przedmiotu jest rozliczane podatkowo.

Finansowanie leasingiem jest szczególnie opłacalne w przypadku przedmiotów o normatywnych 20-proc. stawkach amortyzacji i niższych (zwłaszcza 14- i 10-proc.). Warto jednak pamiętać, że klient korzystający z kredytu – jako właściciel środka trwałego – zalicza amortyzację do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w leasingu operacyjnym korzyści z tego czerpie firma leasingowa.

- Klient, zawierając umowę leasingu operacyjnego, w odróżnieniu od kredytu, nie musi wydatkować całego podatku VAT naliczanego od wartości przedmiotu; VAT co miesiąc jest dopisywany do rat leasingowych, natomiast przy kredycie jest naliczany na początku.

- Leasing może być neutralny dla bilansu firmy. Nie musi być ewidencjonowany w bilansie; poprawia to zdolność kredytową przedsiębiorstwa, bo ogranicza jego zobowiązania. Dzięki temu zwiększa się płynność finansowa firmy i poprawia jej wskaźnik zwrotu na aktywach (ROA). [/ramka]

[ramka][b]Środki na inwestycje[/b]

- Leasing, obok kredytu, to główne źródło finansowania inwestycji.

- Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, w 2009 r. łączna wartość należności leasingowych wyniosła 55 mld zł. Wielkość ta była zbliżona do salda kredytów inwestycyjnych udzielonych w tym samym okresie przez banki (59,9 mld zł). [/ramka]

[ramka][b]Rozliczenie faktury leasingowej[/b]

- O refundację faktury zakupu należy wystąpić już na etapie składania wniosku o dofinansowanie z funduszy unijnych; trzeba dołączyć odpowiednie dokumenty.

- Niezbędne jest wystawienie przez starającego się o dotację upoważnienia dla firmy leasingowej, by mogła w imieniu przedsiębiorcy ponosić wydatki kwalifikowane. Jest to najważniejszy element całej procedury. Na podstawie tego upoważnienia firma leasingowa przekaże fakturę zakupu beneficjentowi.

Faktura ta będzie podstawą do refundacji. Wytyczne dotyczące upoważnienia można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

- Do umowy o dofinansowanie należy dołączyć umowę leasingową. [/ramka]