[b]Co wtedy? [/b]Czy pracownik ma prawo wglądu w dokumentację dotyczącą jego osoby, prowadzoną przez byłego pracodawcę?

Odpowiedź na to pytanie jest pozytywna. Każdy administrator danych, którym w tym przypadku jest były pracodawca, ma obowiązek udzielenia informacji osobie, której dane dotyczą, w trybie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link].

Zgodnie z wyjaśnieniami zamieszczonymi na stronie internetowej generalnego inspektora danych osobowych ([link=http://www.giodo.gov.pl/]www.giodo.gov.pl[/link]) podstawą prawną przetwarzania przez pracodawcę danych osobowych pracowników są przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]kodeksu pracy[/link] oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze, w szczególności [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=62208FB4B498DC72B4D7578E1036FCA3?id=73963]rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.)[/link].

Zgodnie ze wspomnianą regulacją pracodawca zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika akta osobowe. Składają się one z trzech części: A (dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie), B (dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika) i C (dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia).

[b]Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane[/b]. A każda z tych części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.

Natomiast kwestia uprawnienia pracownika do dostępu do dotyczących go danych osobowych uregulowana została w art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z tym przepisem każdej osobie (w tym przypadku pracownikowi) przysługuje prawo do uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych, w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane są udostępniane.

Na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych (każdy były pracodawca) jest zobowiązany w terminie 30 dni poinformować o przysługujących prawach oraz udzielić informacji dotyczących danych osobowych, w szczególności podać w formie zrozumiałej, jakie dane osobowe zawiera zbiór, w jaki sposób zebrano dane, w jakim celu i zakresie dane są przetwarzane, w jakim zakresie oraz komu dane zostały udostępnione.

[ramka][b]Potrzebny jest wniosek[/b]

Do udzielenia informacji przez administratora danych konieczne jest wcześniejsze złożenie wniosku przez osobę, której dane dotyczą.[/ramka]