[b]- Do normalnych obowiązków kierowcy należy obsługa lokalnej linii autobusowej według rozkładu jazdy. W jednym miesiącu szef zamiast pracy na tej linii powierza kierowcy wykonanie przewozu okazjonalnego na innej trasie.
Czy szofer będzie w podróży służbowej w obu sytuacjach (przy spełnieniu definicji z art. 2 pkt 7 ustawy), czy tylko w tym drugim wypadku, kiedy wykonuje zadanie incydentalne wobec swoich codziennych obowiązków?
Moje wątpliwości biorą się z uzasadnienia uchwały siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r., w której dokonał wykładni pojęcia zadania służbowego rozumianego jako zdarzenie incydentalne w stosunku do pracy umówionej i wykonywanej zwykle w ramach stosunku pracy. Czy znowelizowane przepisy uwzględniają tę wykładnię?[/b]
[b][i]Odpowiada Marcin Leki - starszy inspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Poznaniu:[/i][/b]
Ustawa z 12 lutego 2010 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=344603]o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (m.in. nowelizująca ustawę z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, DzU nr 43, poz. 246) [/link]zasadniczo zmieniła zasady wypłaty diet pracownikom zatrudnionym jako kierowcy. Ta zmiana to odejście od praktyki, jaka wytworzyła się po [b]uchwale SN z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08). [/b]
Nowelizacja jednoznacznie przyznaje kierowcom odbywającym podróże służbowe należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem zadania. Oblicza się je na zasadach określonych w art. 77[sup]5[/sup] § 3 – 5 kodeksu pracy bez względu na to, czy przewóz będzie wykonywany zgodnie z rozkładem jazdy, czy będzie jednorazowy.