W tym roku planowana jest zmiana przepisów dotyczących odliczania VAT od zakupu samochodów i paliwa oraz wykorzystywania pojazdów służbowych do celów prywatnych.

Ministerstwo Finansów chce m.in. zrównać pod względem podatkowym samochody osobowe z tymi, które mają kratki, czyli homologację ciężarową.

[srodtytul]Najpierw przepisy, potem nowe propozycje[/srodtytul]

Obecnie przy zakupie auta osobowego nie korzysta się z pełnego odliczenia VAT, a przy nabyciu pojazdu z kratką już tak. Po zmianie przepisów istniałaby możliwość częściowego odliczenia (60 proc. podatku), niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w kratkę czy nie. W przypadku pojazdów o masie do 3,5 tony odpisana suma nie mogłaby przekroczyć 6 tys. zł.

[b]Resort finansów czeka na unijne stanowisko w tej sprawie. Trzeba się przygotować na to, że auta z kratką mogą zniknąć. A w najbliższych miesiącach można jeszcze kupić pojazdy z pełnym odliczeniem VAT. [/b]

Czy to oznacza boom na auta z kratką? Niekoniecznie. W każdym razie firmy leasingowe raczej go nie przewidują. Przynajmniej na razie nie zasypują klientów nowymi propozycjami sfinansowania zakupu tych samochodów. Tylko kilku leasingodawców ma w tym zakresie coś ekstra.

[srodtytul]Na decyzje przyjdzie czas[/srodtytul]

– Nie przygotowujemy żadnej specjalnej oferty. Przepisy zmieniają się tak niespodziewanie, że nie jest możliwe podjęcie rozsądnych działań. W ciągu ostatnich dwóch lat kratka pojawiała się i znikała kilka razy, powodując chaos w pracach firm leasingowych nad nowymi produktami.

Nie ułatwiało to też klientom podejmowania decyzji dotyczących inwestycji – mówi Krzysztof Sajdak, zastępca dyrektora oddziału Warszawa ds. leasingu w BRE Leasing.

Grzegorz Czarnecki, dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej w Masterlease, twierdzi, że jeśli rzeczywiście przedsiębiorcy będą mieli ograniczoną możliwość odliczania VAT od aut osobowych z homologacją ciężarową, to jego firma przygotuje pakiet działań marketingowo-sprzedażowych.

– Ostateczną decyzję co do naszych tegorocznych działań promujących auta z homologacją ciężarową podejmiemy dopiero wtedy, gdy pojawi się konkretny projekt rozwiązań prawnych w tym zakresie – mówi Czarnecki.

[srodtytul]Finansowanie szyte na miarę[/srodtytul]

Leszek Pomorski, wiceprezes ING Car Lease, uważa, że informacje dotyczące zniesienia kratek są nie do końca klarowne. W związku z tym nie przewiduje żadnych specjalnych ofert.

– Duże korporacje, które są naszymi głównymi klientami, nie wykazują szczególnego zainteresowania autami z kratką. Pojazdy te są bardziej popularne wśród mniejszych firm. Chętnie kupowane są auta luksusowe, na przykład modne obecnie SUV (łączą cechy samochodu osobowego i terenowego – red.), które dzięki kratce są znacznie tańsze – mówi Pomorski.

Przyznaje, że oferty dotyczące samochodów z kratką są zawsze szyte na miarę. Czasem przy ostatecznym rozliczeniu może się jednak okazać, że odliczenie VAT nie rekompensuje utraty wartości pojazdu na koniec kontraktu czy też kosztów odliczenia kratki, jeśli życzy sobie tego nabywca.

[srodtytul]Wcześniejsza wymiana floty samochodowej[/srodtytul]

Specjalną ofertę finansowania samochodów osobowych z kratką ma Raiffeisen-Leasing. Do programu przyłączyła się większość współpracujących z tą firmą dilerów.

– Oferta ta jest połączeniem korzystnej ceny samochodu i atrakcyjnych warunków finansowania. Klient może też liczyć na dodatkowe produkty, takie jak opieka medyczna, dodatkowe ubezpieczenia proponowane nieodpłatnie lub na preferencyjnych warunkach – twierdzi Marcin Mocarski, zastępca dyrektora sieci sprzedaży ds. kredytu samochodowego w Raiffeisen.

Podobnie jest w VW Leasing. Radosław Sałek, dyrektor departamentu obsługi i finansowania klientów, mówi, że spółka przygotowała promocyjną ofertę dotyczącą samochodów z kratką wszystkich marek grupy VW. Proponuje w niej niską sumę opłat leasingowych. W zależności od warunków brzegowych oferty suma ta wynosi od 107 proc.

Poza tym wspólnie z importerem samochodów Skoda został przygotowany leasing 105 proc. Oferta ta łączy finansowanie z ubezpieczeniem komunikacyjnym pojazdu.

Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management, firmy, która zajmuje się długookresowym wynajmem samochodów, przyznaje, że jego firma proponuje klientom flotowym wcześniejszą wymianę parku samochodowego, tak aby zdążyć przed zmianą przepisów. I to nawet w sytuacji, gdy kontrakt kończy się później.

– Takie rozwiązanie musi być jednak poprzedzone szczegółową analizą, która pozwoli określić, czy w przypadku konkretnych modeli taka operacja jest opłacalna – mówi.

[srodtytul]Wiele promocji się skończyło[/srodtytul]

Znacznie więcej ofert promocyjnych leasingodawcy mieli w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Wynikało to ze zwyczajowej wyprzedaży samochodów z rocznika 2009.

Tomasz Gęsicki, koordynator programów dilerskich w BZ WBK Leasing, przyznaje jednak, że właściciele salonów – ze względu na słabą sprzedaż – zrezygnowali z robienia dużych zapasów. Dlatego obecnie zakup, szczególnie niedużych samochodów, najbardziej popularnych modeli wcale nie jest łatwy. Z tego powodu obniżki są mniej atrakcyjne niż w latach poprzednich.

Poza tym wielu producentów i eksporterów reeksportowało pojazdy na Zachód. Na przykład Niemcy mogli korzystać z dopłat za złomowanie pojazdów i często kupowali auta w Polsce.

Dla naszych firm najbardziej dostępną metodą obniżenia kosztów zakupu wciąż jest auto z kratką, tańsze o 22 proc. Ale nie wiadomo, jak długo jeszcze.

[ramka][b]Finansowanie w salonach[/b]

[b]Komentuje Tomasz Gęsicki koordynator programów dilerskich BZ WBK Leasing:[/b]

Salony dilerskie są dla wszystkich firm leasingowych istotnym kanałem sprzedaży usług. Ich rola w tym zakresie będzie dynamicznie rosła. W naszym przypadku wartość sprzedaży usług finansowych w salonach z roku na rok zwiększa się prawie dwukrotnie.

Taka sytuacja jest korzystna dla klientów. W jednym miejscu otrzymują oni i środek trwały, i ofertę finansową. Z kolei dla dilerów sprzedaż usług finansowania stanowi dodatkowe źródło przychodów.

Będzie to szczególnie ważne w tym roku. Eksperci rynku motoryzacyjnego przewidują, że sprzedaż aut prywatnych zmaleje w porównaniu z 2009 r.

A to oznacza, że dilerzy będą coraz bardziej zainteresowani klientami firmowymi. Ci z kolei chętnie korzystają z leasingu ze względu na korzyści podatkowe.[/ramka]

[ramka][b]Kratka dla małych firm[/b]

[b]Komentuje Ireneusz Tymiński dyrektor generalny KBC Autolease Polska:[/b]

Nie stawiamy na rozwój oferty finansowania samochodów z kratką. Jak pokazały ostatnie miesiące, auta z homologacją ciężarową stanowiły tylko około 10 proc. zamówień od naszych klientów firmowych.

Odpowiadało to średniej krajowej.Zmniejszona funkcjonalność dwu- lub czteroosobowych samochodów po kilku latach tak doskwiera, że użytkownicy tracą zainteresowanie nimi. Dlatego po trzech – czterech latach cena ich odsprzedaży na rynku wtórnym jest niższa.

Mimo to spodziewam się wzmożonych zakupów aut z kratką, ale głównie ze strony małych firm. Moim zdaniem zainteresowanie nie będzie jednak tak duże, jak to było w 2004 r.[/ramka]