[b]22 grudnia 2008 r. ETS w wyroku w sprawie Magoora (C-414/07)[/b] orzekł, że w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej ustawodawca nie mógł wprowadzić bardziej rygorystycznych kryteriów odliczania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]VAT[/link] niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Nie miał też prawa ich później zaostrzyć. W efekcie obowiązujące przepisy ustawy o VAT są niezgodne z unijną dyrektywą i jako takie – w tym zakresie – nie mogą być stosowane.
Nie oznacza to jednak, że przywrócone zostały ograniczenia ze starej ustawy o VAT, obowiązujące do 30 kwietnia 2004 r. Jeśli zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów podatnik ma prawo odliczać VAT, choć nie miał go przed akcesją do UE, może w pełni z tego skorzystać. Prawo do odliczenia przysługuje mu też, jeśli zachowane są warunki obowiązujące przed przystąpieniem Polski do UE (tzn. auto ma dopuszczalną ładowność powyżej 500 kg) albo gdy samochód spełnia tzw. wzór Lisaka.
[ramka][b]Ograniczenia prawa do odliczenia[/b]
[b]Przed 1 maja 2004 r. [/b]
Nie można było odliczać VAT:
- przy nabyciu i leasingu samochodów osobowych a także innych samochodów o dopuszczalnej ładowności nieprzekraczającej 500 kg,
- od paliwa wykorzystywanego do napędu takich samochodów.
Jednocześnie prawo do odliczenia VAT było uzależnione od tego, czy samochód miał homologację ciężarową.
[b]Od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r.[/b]
Pełne prawo do odliczenia VAT przysługiwało tylko w przypadku zakupu i leasingu aut o dopuszczalnej ładowności (określonej w świadectwie homologacji) przekraczającej wartość obliczoną według tzw. [b]wzoru Lisaka: 357 kg + n x 68 kg[/b], gdzie n równe było liczbie miejsc w pojeździe. W wypadku mniejszych aut można było odliczyć jedynie 50 proc. podatku naliczonego, ale nie więcej niż 5000 zł, jednocześnie nie było możliwe odliczenie VAT od paliwa wykorzystywanego do ich napędu.
[b]Od 22 sierpnia 2005 r. [/b]
Zgodnie o obecnym brzmieniem przepisów prawo do pełnego odliczenia VAT przysługuje – co do zasady – tylko przy nabyciu i leasingu samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. W wypadku mniejszych aut można odliczyć jedynie 60 proc. podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6000 zł, jednocześnie nie jest możliwe odliczenie VAT od paliwa wykorzystywanego do ich napędu.
Od tej reguły są liczne wyjątki. W pełni odliczalny jest m.in. podatek od samochodów z jednym rzędem siedzeń i przegrodą oddzielającą kierowcę od części przeznaczonej do przewozu towarów, czyli od vanów, a także samochodów z więcej niż jednym rzędem siedzeń, gdy ponad 50 proc. długości pojazdu przypada na część przeznaczoną do przewozu towarów. [/ramka]
Tak skutki wyroku ETS rozumie Ministerstwo Finansów (co potwierdza ogólna interpretacja przepisów z 13 lutego 2009 r.).
[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie poszedł jeszcze dalej i w wyrokach z 27 marca 2009 r. (I SA/Kr 154/ 09), z 3 kwietnia 2009 r. (I SA/ Kr 147/09) i z 30 kwietnia 2009 r. (I SA/Kr 176/09)[/b] stwierdził, że obecnie nie obowiązują żadne ograniczenia w odliczaniu VAT przy nabyciu samochodów i paliwa do nich, co jest równoznaczne z tym, że podatnicy mogą odliczać także VAT od aut osobowych. Na razie jest to jednak stanowisko niepoparte szerszą linią orzecznictwa, choć wielu doradców podatkowych wskazuje, że należy uznać je za prawidłowe.