Nie ma ogólnodostępnej bazy wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dzięki której moglibyśmy szybko zapoznać się z wyrokami tego sądu.

Potrzebę stworzenia takiej bazy dostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednak - jak mówi Konrad Gruner z UOKiK - jest kilka podstawowych problemów z tym związanych. Pierwszy z nich to ogromna ilość decyzji, jakie wydaje Urząd. Drugi to pieniądze.

Brak takiej bazy nie oznacza, że czytelnik nie będzie mógł zapoznać się z treścią i uzasadnieniem interesującego go orzeczenia. Może bowiem wystąpić bezpośrednio do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub też skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i poprosić o udostępnienie odpisu wyroku.

Może również sprawdzić, czy w rejestrze klauzul niedozwolonych zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ([link=http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/]www.uokik.gov.pl[/link]), nie dołączono poszukiwanego orzeczenia.

Dostęp do treści wyroku jest o tyle istotny, że czasami z literalnego zapisu danej klauzuli trudno wywnioskować, jaką konkretnie praktykę Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwoloną.

Należy przy tym pamiętać, że zakazane jest nie tylko stosowanie postanowień o treści tożsamej z treścią postanowień uznanych za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale również - jak wskazał [b]Sąd Najwyższy w uchwale z 13 lipca 2006 (sygn. III SZP 3/06)[/b] - wprowadzanie jedynie zmian kosmetycznych polegających na przestawieniu szyku wyrazów lub zastąpieniu jednych wyrazów innymi, jeżeli tylko wykładnia postanowienia pozwoli stwierdzić, że jego treść mieści się w hipotezie zakazanej klauzuli.

[ramka][b]Komentuje dr Igor B. Nestoruk, adiunkt w Katedrze Prawa Europejskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu [/b]

Powszechna dostępność orzecznictwa sądowego, w tym także SOKiK, to fragment szerszego problemu, jakim jest nie tylko kwestia dostępu, ale również ponownego wykorzystania tzw. informacji sektora publicznego (np. prawodawstwo, orzecznictwo, dane statystyczne itp.).

Od strony formalnej "gromadzenie i upowszechnianie orzecznictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów" należy do katalogu ustawowych zadań Prezesa UOKiK. Aktualna "Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2007-2009" nie przewiduje wprawdzie konkretnych instrumentów w zakresie upowszechniania orzecznictwa SOKiK, jednak realizacji takiego postulatu można by oczekiwać choćby w ramach zapowiadanego rozwoju bazy skarg konsumentów oraz szeroko rozumianej edukacji konsumenckiej.

[/ramka]