Z treści pytania wynika, ze czytelnik składając oświadczenie woli o rozwiązaniu umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia, popełnił błąd. Chodzi o wskazanie w piśmie zawierającym to oświadczenie daty, w której dojdzie do rozwiązania umowy. Jest to nieprawidłowe, ponieważ wysyłając takie pismo pocztą, nigdy nie mamy pewności, że pracownik we wskazanym dniu je otrzyma. Nie możemy też z góry założyć, że w ogóle je otrzyma. Tymczasem stosunek pracy rozwiązuje się wtedy, gdy pracownik zapoznał się z treścią naszego oświadczenia lub przynajmniej mógł się nim zapoznać (art. 61 § 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 k.p.). Jeżeli nasza korespondencja dojdzie później niż data wskazana w piśmie jako data rozwiązania umowy o pracę, pracownik może uznać, że wsteczna data jest wadliwa prawnie, i pójść do sądu pracy po odszkodowanie.
Jak zatem stwierdzić skuteczne doręczenie pracownikowi oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę, zwłaszcza w sytuacji gdy uchyla się on od odbioru listów? Pomocny będzie tu [b]wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2005 r. (I PK 37/05)[/b], zgodnie z którym dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się z jego treścią.
Prześledźmy zatem, jak powinna wyglądać procedura składania oświadczenia pracownikowi w sytuacji z pytania. W piśmie wysyłanym do pracownika nie wskazujemy daty rozwiązania umowy o pracę. Informacja o tym może zostać sformułowana tak: „stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu w dniu, w którym pracownik zapoznał się z treścią pisma lub mógł się z nią zapoznać”. Następnie czekamy na reakcję poczty. Jeżeli z tzw. zwrotki potwierdzającej odbiór przesyłki przez pracownika wynika, że przesyłkę odebrał, dzień odebrania jest dniem rozwiązania umowy o pracę. Jeżeli wynika natomiast, że nie odebrał, należy wysłać ją jeszcze raz i w przypadku ponownej informacji o nieodebraniu przyjąć, że dniem ustania stosunku pracy jest dzień, w którym ponownie pracownik mógł się zapoznać z treścią tego oświadczenia. Teraz pozostaje sporządzenie świadectwa pracy, w którym wpisujemy jako dzień rozwiązania umowy o pracę datę „drugiego nieodebrania” pisma z oświadczeniem w tej sprawie. Nie ma przy tym potrzeby wpisywania na zwrotce informacji o rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem.