Wynika tak z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 23 czerwca 2008 r. (IPPB2/415-549/08-5/MG)[/b]. Przedsiębiorca pytał izbę o opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanego zleceniobiorcom zwrotu kosztów przejazdów.
[srodtytul]Zmiana postanowień[/srodtytul]
Spółka zatrudnia na umowę-zlecenie pracowników do wykonywania prac zleconych na terenie całego kraju. Zleceniobiorcy wykorzystują przy wykonywaniu zleceń własne środki transportu. Z umowy-zlecenia wynika, że przysługuje im zwrot kosztów przejazdów samochodem prywatnym wykorzystywanym do wykonania zlecenia na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu i wynikających z przemnożenia liczby przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu, nie więcej jednak niż wynika to z przedstawionych przez zleceniobiorcę faktur zakupu paliwa.
Spółka chce zmienić sposób zwrotu kosztów poniesionych przez zleceniobiorców. Postanowiła, że będzie zwracać wydatki na podstawie prowadzonej przez zleceniobiorców ewidencji przebiegu pojazdu, zatwierdzanej każdego miesiąca przez zleceniodawcę, w wysokości wynikającej z przemnożenia liczby przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach.
Zastanawiała się jednak czy niezależnie od wysokości wypłaconego zwrotu kosztów zawsze będzie przysługiwało zwolnienie z PIT.
[srodtytul]Co mówi ustawa... [/srodtytul]
Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika oraz podróży osoby niebędącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju,. Jest jednak pewne zastrzeżenie. W myśl art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów a zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy bądź administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Odrębnie jednak określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W odniesieniu do pracowników zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej, natomiast u osób niebędących pracownikami mowa jest o tego rodzaju świadczeniach otrzymanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, jeśli spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy. Art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazuje, że prawo do skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczeń za czas podróży przysługuje osobom niebędącym pracownikami, wykonującym czynności m. in. wynikające z umowy-zlecenia, poniesionych w celu osiągnięcia przychodu i niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodu, lecz jedynie do wysokości limitów określonych w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez właściwego ministra.
[srodtytul]... i rozporządzenie [/srodtytul]
W tym wypadku, ponieważ prace zlecone wykonywane będą na terenie kraju, zastosowanie będzie miało [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167998]rozporządzenie z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU. z 2002 r. nr 236, poz. 1990 ze zm.)[/link]. Jego przepisy dopuszczają możliwość użycia przez pracownika dla odbycia podróży służbowej prywatnego pojazdu. W takiej sytuacji wysokość zwracanych kosztów przejazdu ustalana jest jako iloczyn faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 kilometr przebiegu, która nie może być wyższa niż określona odpowiednio w przepisach rozporządzenia.
Ponieważ zwolnienie z opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy zarówno pracowników, jak również osób niebędących pracownikami, świadczenia wypłacane tym osobom z tytułu zwrotu kosztów przejazdu pojazdem niebędącym własnością zleceniodawcy będą korzystały ze zwolnienia do wskazanej wysokości. Natomiast nadwyżka ponad określone w przepisach limity jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
[srodtytul]Faktury niepotrzebne [/srodtytul]
Spółka zamierza zmienić dotychczasowy system rozliczeń w taki sposób, że zwrot wydatków w dalszym ciągu dokonywany będzie na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu, zatwierdzanej każdego miesiąca przez zleceniodawcę, bez stosowania ograniczenia tego zwrotu, do wysokości faktur zakupu paliwa.
Zwrot ten skorzysta ze zwolnienia. Z przepisów nie wynika bowiem, aby zwolnienie było dodatkowo ograniczone wysokością przedstawionych przez zleceniobiorcę faktur zakupu paliwa.
[ramka][b]Ryczałty samochodowe[/b]
Wynoszą one dla samochodów osobowych:
- o pojemności skokowej do 900 cm sześć. - 0,5214 zł
- o pojemności skokowej od 900 cm sześć. - 0,8358 zł
[i]Podstawa prawna:
[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=164348]rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.)[/link][/i].[/ramka]