Tak uważa Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury (patrz stanowisko Departamentu Transportu Drogowego). Powołuje się przy tym na definicję kierowcy zawartą w art. 4 lit. c rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
W ten sposób resort daje prymat przepisom, a nie umowie o pracę, w której wpisane jest stanowisko kierowcy. Przy kontroli dla inspekcji pracy natomiast ważniejsze jest to drugie i tylko te osoby i ewentualne przypadki naruszeń przy przestrzeganiu czasu pracy są przez nią badane. Pisaliśmy o tym w artykule „Prowadzi firmowe auto i raz jest kierowcą, a raz magazynierem”.
Opisaliśmy tam praktyki niektórych pracodawców, którzy np. powierzają zadania kierowców magazynierom czy dostawcom. W sezonie urlopowym, kiedy część pracowników wypoczywa, w trasę z zawodowym kierowcą wysyłają mechanika samochodowego. W ten sposób unikają kontroli inspekcji pracy. Dla Departamentu Transportu Drogowego jest on także kierowcą zgodnie z przepisami unijnymi, tworząc ze swoim kolegą kilkuosobową załogę. I w taki sposób mogła go potraktować Inspekcja Transportu Drogowego.
Dodatkowych badań lekarskich dla osób kierujących pojazdami nie muszą przechodzić tylko kierowcy, którzy wykonują przewóz drogowy rzeczy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz wykonujący niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy i osób pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Chodzi np. o kierowców samochodów dostawczych czy szoferów aut osobowych, dla których ustawa o transporcie drogowym nie ustanawia wymogów szczegółowych zaliczenia kontroli psychologicznej czy dodatkowego sprawdzenia stanu zdrowia.
Natomiast takie badania muszą zaliczyć kierowcy wykonujący transport drogowy rzeczy, transport na potrzeby własne oraz kierujący pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, a także kierowcy wykonujący przewóz drogowy osób pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu osób w zarobkowym przewozie drogowym. Ma to na celu określenie, czy szofer nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.