Pieniędzmi na ten cel dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Przeznaczone są na to środki pochodzące z opłat tzw. recyklingowych pobieranych przy wprowadzaniu samochodów na polski rynek.
Finansowanie dopłat do demontażu pojazdów ma formę dotacji. Żeby ją uzyskać, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Jego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z 2006 r. nr 108, poz. 739 ze zm.). Środki przeznaczone na dopłatę do demontażu zostaną zgodnie z art. 410 prawa ochrony środowiska (poś) rozdzielone odpowiednio do masy odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, a także masy elementów przeznaczonych do ponownego użycia. Narodowy Fundusz wspomoże w ten sposób wyłącznie przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu, którzy spełnili warunki określone w tym samym artykule poś w roku poprzedzającym złożenie wniosku oraz złożyli taki wniosek.
Zgodnie z przepisami przedsiębiorca starający się o dopłatę powinien:
Ponadto wniosek o dopłatę ma być zgodny z przepisami o pomocy de minimis. Przedsiębiorca musi więc złożyć zaświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis, jak też o innej pomocy dotyczącej tych samych kosztów kwalifikowanych, w związku z którymi udzielana jest pomoc de minimis.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z 2006 r. nr 108, poz. 739 ze zm.) przedsiębiorca poda też informacje o sytuacji ekonomicznej, w szczególności bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych; jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, dołącza również informacje o wszystkich spółkach należących do grupy za ostatni rok obrotowy.
Przypominamy, że wysokość dopłaty dla przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu nie może przekroczyć 500 zł za tonę pojazdów wycofanych z eksploatacji przyjętych przez stację.
Narodowy Fundusz przekazuje przedsiębiorcom dopłaty do 30 czerwca tego samego roku. Na wsparcie fundusz, zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, przeznacza 50 proc. wpływów pochodzących z opłat recyklingowych od wprowadzanych do Polski pojazdów.
Narodowy Fundusz udziela też pożyczek na preferencyjnych warunkach na inwestycje w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcom prowadzącym stacje demontażu. Ubiegający się o nią muszą spełnić łącznie dwa warunki:
Narodowy Fundusz może dofinansować inwestycje w zakresie gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu. Pożyczkę mogą dostać nie tylko stacje demontażu, ale i przedsiębiorcy prowadzący strzępiarki lub inną instalację przetwarzania, odzysku bądź recyklingu odpadów pochodzących z aut wycofanych z eksploatacji.
Warunkiem jest posiadanie wymaganych decyzji w zakresie gospodarki odpadami i wypełnianie obowiązków z przepisów o odpadach. O taką pożyczkę może się też starać prowadzący punkt zbierania pojazdów, który posiada wymagane decyzje w zakresie gospodarki odpadami i spełnia analogiczne warunki.
Wnioski o dofinansowanie inwestycji można składać w Narodowym Funduszu przez cały rok.
Dofinansowanie następuje po rozpatrzeniu wniosku. Warunkiem udzielenia pożyczki jest udokumentowanie pełnego pokrycia planowanych kosztów inwestycji (z uwzględnieniem udziału wnioskowanego dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu).