Wszystko to ma związek z uchwaloną 9 listopada 2018 r. ustawą o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej:ustawa). Wejdzie ona w życie 18 kwietnia 2019 r., z zastrzeżeniem, że już od 1 stycznia 2019 r. tworzy się platformę, która ma umożliwiać przekazywanie faktur drogą elektroniczną, zaś dla zamówień publicznych nieprzekraczających równowartości 30 tys. euro zastosowano okres przejściowy do 1 sierpnia 2019 r.

Czytaj także: Zamówienia publiczne: papierowa faktura będzie zbędna

Będzie platforma

Podstawowym celem ustawy jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (dalej: dyrektywa). Prawodawca unijny dostrzegł stosowanie w państwach członkowskich rozbieżnych wymogów prawnych i technicznych dotyczących faktur elektronicznych, które zniechęcają wykonawców do podejmowania działalności w dziedzinie zamówień transgranicznych, stanowiąc swoistą barierę dla handlu wewnątrzwspólnotowego. Przeciwdziałać wspomnianej przeszkodzie ma wspieranie interoperacyjności w zakresie fakturowania elektronicznego, o czym stanowi dyrektywa.

Najistotniejszą zmianą, którą niesie za sobą ustawa jest zobowiązanie publicznego zamawiającego do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej przesyłanej za pomocą platformy („E-faktura"). Narzędziem do tego służącym będzie Platforma Elektronicznego Fakturowania, której wdrożenie jest realizowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Na tę chwilę, ministerstwo udostępniło, z możliwością rejestracji, wersję testową platformy w wersjach przygotowanych przez dwóch brokerów (odnośnik można znaleźć pod adresem https://efaktura.gov.pl/platforma-PE).

Z drugiej jednak strony, ustawa nie zobowiązuje wykonawcy do wysyłania E-faktur. Co prawda na etapie prac legislacyjnych rozważano wprowadzenie po dwóch latach od wejścia w życie ustawy obowiązku wystawiania przez wykonawców E-faktur, ostatecznie jednak zrezygnowano z tego pomysłu. Wydaje się być to uzasadnione w świetle motywu 35 Dyrektywy, który wyjaśnia, że dyrektywa powinna pozostać bez uszczerbku dla prawa wystawcy faktury do wyboru pomiędzy innymi metodami przedłożenia faktury.

Reklama
Reklama

Ciekawym zagadnieniem jest pytanie, czy zamawiający w dokumentacji postępowania może zobowiązać wykonawcę do wystawiania E-faktur? Wspomniany motyw 35 Dyrektywy wprost dał taką możliwość państwom członkowskim, niemniej polski ustawodawca z niej nie skorzystał. Ustawa wyraźnie przewiduje bowiem jedynie odwrotne uprawnienie zamawiającego – tj. do wyłączenia w dokumentacji postępowania stosowania E-faktur (to uprawnienie wynika z art. 4 ust. 3 ustawy i dotyczy tylko zamówień publicznych do których nie stosuje się żadnej z ustaw: prawo zamówień publicznych, o umowie koncesji albo o partnerstwie publiczno-prywatnym).

Tym samym, wydaje się, że zamawiający w dokumentacji postępowania nie może nakazać wykonawcy przedkładania E-faktur, bowiem byłaby to czynność prawna sprzeczna z ustawą, a dokładnie z art. 4 ust. 2 ustawy, który wyraźnie zastrzega, że wykonawca nie jest zobowiązany do wysyłania E-faktur.

Konto na platformie

W celu urzeczywistnienia uprawnienia wykonawcy do wystawienia E-faktury, zamawiający jest zobowiązany do posiadania konta na platformie i jego założenia przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej E-faktury. Zarówno zamawiający, jak i wykonawca mogą upoważnić inne osoby lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej do odbioru i wysyłania E-faktur. Korzystanie z platformy jest bezpłatne.

Z uwagi na to, że w praktyce obrotu dosyć rzadko faktura jest samodzielnym dokumentem występującym w procesie fakturowania, platforma ma umożliwiać także wymianę innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych. Chodzi mianowicie o dokumenty związane z fakturą, w tym potwierdzające warunki dostawy i wykonania usług (np. nota księgowa, zamówienie, protokół zdawczo-odbiorczy, raport). Możliwość przekazywania takich dokumentów, stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy, wymaga wyrażenia zgody przez drugą stronę. ?

Autor jest radcą prawnym Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy