Świadectwo pracy powinno zawierać informacje istotne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy oraz z ubezpieczenia społecznego. Bywa jednak, że obok tego, co trzeba wykazać w tym dokumencie, pracodawca zamieszcza informacje dodatkowe odnoszące się do oceny podwładnego, w tym podaje okoliczności uzasadniające zakończenie współpracy.

Czytaj także: Kiedy wykorzystany urlop ojcowski wykazuje się w świadectwie pracy

Informacja o kwalifikacjach...

Świadectwo pracy to nie tylko zbór niezbędnych informacji, jakie pracodawca musi wykazać zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie świadectwa pracy. W ust. 8 tego dokumentu zamieszcza również informacje uzupełniające, w tym na żądanie pracownika. W szczególności dotyczy to wiadomości o uzyskanych kwalifikacjach.

Problem w tym, że z przepisów szczegółowych normujących zasady wypełniania świadectwa pracy nie wynika sposób, w jaki pracodawca powinien zrealizować wniosek podwładnego dotyczący zamieszczenia informacji uzupełniającej dotyczącej uzyskanych kwalifikacji. Z pewnością w tym miejscu można po prostu „wypunktować" poszczególne kwalifikacje nabyte przez pracownika w trakcie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo. Czy jednak pracodawca może podejść do sprawy w sposób bardziej opisowy, podając jakość pracy świadczonej przez pracownika w zakresie poszczególnych, wykazanych umiejętności?

... bez własnej opinii

Mimo braku szczególnych regulacji w tym zakresie, wydaje się, że pracodawca powinien się ograniczyć wyłącznie do przywołania w sposób chronologiczny uzyskanych kwalifikacji. W treści świadectwa nie powinien dokonywać oceny pracownika w zakresie jakości wykonywanej pracy w związku z poszczególnymi kwalifikacjami.

Reklama
Reklama

Przyczyna zwolnienia

Odrębną kwestią są informacje zamieszczane w świadectwie pracy, które mają związek z okolicznościami będącymi powodem zakończenia współpracy. Zdarza się, że pracodawca – obok wskazania trybu i podstawy prawnej rozwiązania stosunku pracy – zamieszcza tam informacje, które pierwotnie wskazano w uzasadnieniu rozwiązania umowy o pracę na czas nieokreślony albo te, które były podstawą zakończenia współpracy w trybie dyscyplinarnym.

Świadectwo pracy nie jest dokumentem, w którym może się znaleźć ocena pracownika w zakresie jakości świadczonej przez niego pracy czy okoliczności uzasadniające zakończenie współpracy. Osoba, która otrzyma świadectwo pracy, w którym znajdą się elementy odnoszące się do oceny jej pracy, ma prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie tego dokumentu. Pracodawca, który odmówi wydania nowego świadectwa, ryzykuje, że były etatowiec skieruje sprawę do sądu pracy i / lub do Państwowej Inspekcji Pracy. Wprawdzie przepisy dotyczące świadectw pracy nie przewidują bezpośrednio prawa złożenia skargi do PIP, ale jest to jak najbardziej możliwe. Inspekcja jest bowiem organem kontroli i nadzoru ustawowo zobowiązanym do kontroli przestrzegania przez pracodawców prawa pracy – w tym zasad, jakie wiążą się z prawidłową realizacją przepisów dotyczących wydawania świadectw pracy.

Autor jest prawnikiem, ekspertem prawa pracy

W odrębnym dokumencie

W praktyce zdarza się, że to sam pracownik we wniosku o zamieszczenie w świadectwie informacji uzupełniających żąda, aby pracodawca ustosunkował się do sposobu wykonywania przez niego pracy w związku z nabytymi kwalifikacjami. Można wówczas przyjąć, że pracodawca ma prawo odmówić i poprzestać na zwięzłym zapisie wskazującym na uzyskane kwalifikacje. Jakość wykonywanych obowiązków związanych z nabytymi umiejętnościami może być natomiast przedmiotem wydanej na żądanie pracownika odebnej pozytywnej opinii dotyczącej przebiegu jego pracy.