Aktualizacja: 04.11.2015 04:00 Publikacja: 04.11.2015 04:00
Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek
– Zarząd spółki akcyjnej powziął uchwałę o utworzeniu oddziału w jednym z województw na terenie kraju. Czy rejestrując oddział, spółka może zdecydować, że księgi rachunkowe będzie prowadzić oddzielnie dla samego oddziału lub operacje dotyczące nowo powstałego oddziału będzie ewidencjonować w księgach spółki macierzystej? Jak ujmować w księgach operacje gospodarcze pomiędzy centralą a nowo powstałym oddziałem?
Odpowiadając na pytanie trzeba na samym wstępie podkreślić, że definicja oddziału nie została uregulowana ani w ustawie o rachunkowości (dalej: uor), ani w kodeksie spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Definicja legalna znajduje się natomiast w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, dokładnie w art. 5 pkt 4. Zdaniem ustawodawcy za oddział możemy uznać wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Przedsiębiorcy figurujący w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) będą zobowiązani do posiadania adresu do e-Doręczeń elektronicznych, wpisanego do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Członkowie władz spółki, która kwalifikuje się do upadłości, mogą odpowiadać odszkodowawczo, nawet jeśli nie można ich obciążyć rygorami prawa upadłościowego za niezgłoszenie upadłości.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Podmiot zobowiązany do udostępniania informacji publicznej powinien posiadać BIP. Brakuje jednak mechanizmów umożliwiających skuteczną kontrolę przestrzegania prawa.
Zwyczajne zgromadzenie wspólników to najważniejsze wydarzenie zamykające rok obrotowy spółki komunalnej. Jak je prawidłowo przygotować i zwołać?
Spółki komunalne dostarczają usługi zaspokajające podstawowe potrzeby wspólnoty. Wyjątkowo mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Warto zadbać o to, aby absolutorium pełniło funkcję realnej oceny merytorycznej, i zapobiegać skrajnym przypadkom wykorzystywania braku skwitowania jako instrumentu o charakterze politycznym.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas