Od 2016 będzie łatwiej rozliczać korekty przychodów

Skutki zdarzeń istotnie wpływających na zatwierdzone sprawozdanie ujmuje się w księgach roku, w którym firma pozyskała informacje. Dotyczy to np. korekt przychodów. Od 2016 r. takie zdarzenia nie będą już wymagały poprawiania CIT-8.

Publikacja: 21.10.2015 07:00

Od 2016 będzie łatwiej rozliczać korekty przychodów

Foto: Rzeczpospolita

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) nie wskazuje momentu, w którym należy ujmować korekty przychodów. Nie oznacza to jednak, że nie ma na ten temat żadnej regulacji – wynikają one m.in. z nadrzędnych zasad rachunkowości. Zasada memoriału ujęta w art. 6 uor mówi, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty dotyczące danego roku, niezależnie od terminu ich zapłaty. Z kolei art. 42 uor stanowi, że na wynik działalności operacyjnej składają się między innymi przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, z uwzględnieniem wszelkich opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń. W związku z tym stosowana jest zasada, że korekty przychodów powinny zostać ujęte w okresie, w którym wykazano pierwotny przychód. Identyczna zasada powinna być stosowana w odniesieniu do korekt kosztów (korekty kosztów powinny być wykazane w okresie pierwotnego rozliczenia kosztu). Oczywiście trzeba pamiętać o zasadzie istotności.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania
Rachunkowość
Obowiązkowy KSeF, czyli e-faktury dla skarbówki
Rachunkowość
Audyt: ocena systemu kontroli jest odrębną usługą
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”