Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Unormowania dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracownika zostały w kodeksie pracy określone w różnych ujęciach.

Publikacja: 17.01.2024 02:00

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Foto: Adobe Stock

W art. 17 k.p. mamy do czynienia z ogólnym uregulowaniem tego zagadnienia jako zasady prawa pracy („Pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych”), co mogłoby wpływać na jej symboliczny charakter czy stanowić ogólną dyrektywę wykładni, jednak zasada ta została skonkretyzowana.

Ustawodawca, wymieniając podstawowe obowiązki pracodawcy, w art. 94 pkt 6 k.p. przyjął, że jest on obowiązany w szczególności ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Dalszą konkretyzację sformułował w art. 1031 k.p., w którego § 1 wyjaśnił, że przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, zaś w § 2 unormował, iż pracownikowi przysługują:

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Sądy i Prokuratura
Tomasz Pietryga: Masz wątpliwości, jesteś przeciw praworządności
Sądy i Prokuratura
Jacek Skała: Szacunku nie da się włożyć do garnka
Sądy i Prokuratura
Sędzia nagradzany za lojalność. Nie idźmy tą drogą
Sądy i Prokuratura
Uzasadnienie pilnie poszukiwane
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Sądy i Prokuratura
Bez Bodnara nowi sędziowie uprościli zmianę płci
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń