Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Unormowania dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracownika zostały w kodeksie pracy określone w różnych ujęciach.

Publikacja: 17.01.2024 02:00

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Foto: Adobe Stock

W art. 17 k.p. mamy do czynienia z ogólnym uregulowaniem tego zagadnienia jako zasady prawa pracy („Pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych”), co mogłoby wpływać na jej symboliczny charakter czy stanowić ogólną dyrektywę wykładni, jednak zasada ta została skonkretyzowana.

Ustawodawca, wymieniając podstawowe obowiązki pracodawcy, w art. 94 pkt 6 k.p. przyjął, że jest on obowiązany w szczególności ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Dalszą konkretyzację sformułował w art. 1031 k.p., w którego § 1 wyjaśnił, że przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, zaś w § 2 unormował, iż pracownikowi przysługują:

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Sądy i Prokuratura
Pietryga: Potrzebujemy w Polsce silnych ławników. Ale nie kosztem sędziów
Sądy i Prokuratura
Beata Morawiec: Obecna KRS już dawno powinna przestać istnieć
Sądy i Prokuratura
Sędzia a debata o prawie, czyli co sędziemu wypada?
Sądy i Prokuratura
Nękanie niezależnych sędziów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Sądy i Prokuratura
Sędziowska lekcja z „porządków” komisji ds. Pegasusa