[b]Biuro rachunkowe rozlicza składki za osoby prowadzące działalność gospodarczą. Jeden z naszych klientów chce zawiesić prowadzenie działalności i jednocześnie opłacać za siebie w trakcie przerwy składki na dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Czy istnieje taka możliwość? Jeśli tak, to jakie druki trzeba wtedy złożyć do ZUS i od jakiej podstawy opłacać dobrowolne składki?[/b]

Od 20 września 2008 r. indywidualni przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników mają prawo zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy. Zawieszenie na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej powoduje wygaśnięcie obowiązku ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Skutek ten wiąże jednak od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, kiedy zainteresowany dokonał zawieszenia, do ostatniego dnia miesiąca, kiedy wznowił firmę.

W trakcie zawieszenia biznesmen może przystąpić do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Powinien złożyć w ZUS formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 19 00 xx. Za każdy miesiąc podlegania dobrowolnym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym ma składać deklarację rozliczeniową ZUS DRA z kodem tytułu ubezpieczenia 19 00 xx, wykazując składki emerytalną i rentowe. Podstawę wymiaru tych dobrowolnych składek ustalamy według zasad, jakie obowiązywały prowadzącego działalność przed zawieszeniem. I tak jeśli przed zawieszeniem odprowadzał składki na ubezpieczenia społeczne od minimum 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia, to również od tak ustalonej podstawy wymiaru uiszcza składki dobrowolne za czas przerwy.

Gdy natomiast przed zawieszeniem naliczał składki na ubezpieczenia społeczne od 30 proc. minimalnej płacy, to od tak ustalonej podstawy wymiaru oblicza również składki na dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Należy zaznaczyć, że dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe ustają:

- od dnia wskazanego we wniosku o wyłączenie z tych ubezpieczeń, nie wcześniej jednak niż od dnia złożenia wniosku,

- od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który nie opłacił w terminie składki należnej na to ubezpieczenie.

W uzasadnionych sytuacjach ZUS na wniosek ubezpieczonego może wyrazić zgodę na opłacenie składki po terminie.

Wobec tego przedsiębiorca, który zdecyduje się na kontynuowanie ubezpieczeń, może zrezygnować z tych ubezpieczeń tylko na bieżąco, musi również pamiętać o terminowym opłacaniu składek. Nieopłacenie składek powoduje bowiem z mocy ustawy ustanie ubezpieczeń.