Wtedy wchodzą bowiem w życie nowe wspólnotowe przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Przestają obowiązywać rozporządzenia nr 1408/71 i 574/72, a nabierają mocy nr 883/2004 i 987/2009. Dzięki tym przepisom można urzeczywistnić zasadę przepływu osób, w tym pracowników i ich rodzin.
– Rozporządzenia mają za zadanie chronić migrujących, a nie ich pracodawców ani organy administracji państwowej. Niestety regulacje przewidziane w nowych rozporządzeniach służą przede wszystkim administracji – mówił prof. Jean-Philippe Lhernould, ekspert ds. koordynacji, podczas seminarium „Training and Reporting on European Social Security”, które odbyło się w ostatni piątek w Warszawie.
Jego zdaniem kłopot sprawi to, że przez pewien czas będą funkcjonować dwa reżimy prawne – wynikające ze starych i nowych przepisów. Na przykład osoba już delegowana do pracy za granicą będzie po 1 maja podlegała ubezpieczeniom według dotychczasowych zasad, jeżeli jej sytuacja nie ulegnie zmianie (nie wiadomo niestety, co to określenie dokładnie oznacza). Także wobec krajów EOG i Szwajcarii nadal będą stosowane stare rozporządzenia, dopóki państwa te nie przyjmą nowych.
Wprowadzenie tych przepisów będzie dużym wyzwaniem – także ze względów formalnych. [b]Od maja zmieniają się bowiem wszystkie formularze poświadczające prawa do ubezpieczeń i świadczeń[/b], ale ciągle nie są one dostępne. – Chętnie wydam poświadczenia na nowych drukach A1, ale formularz nie został jeszcze opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE. Jest ciągle w formie projektu – zauważa Anna Siwiecka, naczelnik w Departamencie Ubezpieczeń i Składek centrali ZUS.
Wymiana druków w ciągu dwóch lat ma przybrać formę elektroniczną. – Brak dokumentów utrudnia nam pracę, ale nie może blokować rozpatrywania spraw – zauważa Andrzej Szybkie, naczelnik w Departamencie Rent Zagranicznych centrali ZUS.
Czy jest jakieś rozwiązanie? – Komisja Administracyjna rekomenduje elastyczność. Trwa weryfikacja językowa dokumentów, ale potrwa jeszcze cztery – sześć tygodni. Zapewne trzeba będzie wydawać poświadczenia na starych drukach z zaznaczeniem, że chodzi o podleganie ubezpieczeniom już według nowych zasad – wyjaśniał Michał Drozdowicz z Departamentu Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego MPiPS.
Również kwestie merytoryczne pozostawiają wiele wątpliwości. Nie ma pewności, jak w myśl nowych przepisów koordynacyjnych sumować niektóre okresy zatrudnienia, np. takie, które w danym państwie są traktowane jako niepełnowartościowe, czyli uwzględniane tylko w razie nabywania jakiegoś prawa albo ustalania wysokości świadczenia.
Nie wiadomo także, jak kwalifikować emerytury pomostowe i nauczycielskie świadczenia kompensacyjne (nowy system koordynacji uwzględnia świadczenia przedemerytalne). Nie ma też pewności, co uznać za niezbędne świadczenia zdrowotne, do których ma prawo migrujący.
[ramka][b] Zobacz inne teksty z poradnika [link=http://www.rp.pl/temat/471682.html]„Zmiany w ubezpieczeniach od 1 maja 2010 r.”[/link][/b][/ramka]