Zaczął działać elektroniczny urząd podawczy w ZUS. Wystarczy wejść na stronę eup.zus.pl i złożyć odpowiedni wniosek, który dotychczas trzeba było dostarczyć osobiście lub pocztą. Ale jeszcze nie wszystkie sprawy z ZUS można załatwić przez Internet. Usługa dotyczy na razie pięciu wniosków: o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (formularz ZUS-EWN), o zwrot nadpłaconych składek (ZUS-EZS), o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego (ZUS- EWZ), o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30krotności) (ZUS-EWP). Przez Internet można też złożyć reklamację do informacji o stanie konta (ZUS-ERU). Poszczególne wnioski składa się, wypełniając specjalny formularz.
Wniosek do elektronicznego urzędu podawczego wysyła się przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. A zatem potrzebny jest czytnik kart kryptograficznych oraz odpowiedni podpis elektroniczny wystawiany przez jedno z trzech polskich centrów certyfikacji: PCC CERTUM - Unizeto Technologies, PCCE Sigillum - PWPW, SZAFIR - Krajowa Izba Rozliczeniowa.
We wniosku-formularzu trzeba wypełnić pola wyróżnione kolorem. Po wysłaniu prawidłowo wypełnionego formularza zainteresowany otrzyma na podany przez siebie adres poczty elektronicznej wiadomość o przyjęciu dokumentu przez urzędowe poświadczenie odbioru. W tej informacji będzie podany unikalny elektroniczny numer. Dzięki niemu na pod stronie EUP można śledzić stan sprawy. A informację, że odpowiedź jest już gotowa, zainteresowany dostanie na swoją skrzynkę elektroniczną.
Odpowiedź ZUS przekaże zgodnie z życzeniem zainteresowanego: pocztą na wskazany przez niego adres lub elektronicznie na adres e-mailowy. Będzie ona miała dwa podpisy: pracownika komórki merytorycznej ZUS oraz pracownika kancelarii, który ją przesłał do klienta. Ten drugi jest podpisem elektronicznym.
Tylko w jednym wypadku odpowiedź ZUS trzeba będzie odebrać osobiście: zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek.
ZUS nie ma dokładnych danych, ilu płatników może skorzystać z nowej usługi. Szacuje się, że będzie ich kilka tysięcy. Tylko Sigillum PCCE wydało ponad 15 tys. certyfikatów, z czego ponad połowa to certyfikaty kwalifikowane służące do składania podpisów elektronicznych.
- Obowiązek świadczenia usług przez EUP wchodzi w życie dopiero w kwietniu 2008 r. - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS. - Nasze prace nad nim były jednak na tyle zaawansowane, że postanowiliśmy go wdrożyć już teraz. Chcemy, by docelowo wszystkie sprawy w ZUS płatnicy mogli załatwiać przez Internet.