Na początku 2013 r. funkcjonowało ponad 21,1 tys. małych i średnich sklepów spożywczych skupionych w 51 sieciach franczyzowych. Nie mamy jeszcze dokładnych danych, ale szacujemy, że na koniec 2013 roku było ich o ok. 7 proc. więcej.

Najlepsze systemy franczyzowe to takie, które istnieją na rynku kilka lat. Kryzys zweryfikował jakość oferowanych konceptów franczyzowych. Spowolnienie gospodarcze wyeliminowało ?z gry te systemy, które przygotowały nieatrakcyjne dla biorców oferty franczyzy. Obecnie franczyzobiorcy są bardziej świadomi swoich wyborów ?i potrafią rozpoznać dobrą ofertę. Silna konkurencja między dawcami licencji i stale rosnąca liczba systemów sprawiły, ?że franczyzodawcy muszą bardziej walczyć o swoich przyszłych partnerów. Wybierając system franczyzowy, przede wszystkim należy dokładnie przyjrzeć się umowie franczyzowej. W polskim prawie umowa franchisingu jest tzw. umową nienazwaną, czyli taką, która nie ma ustawowej definicji (jak np. umowa najmu), a co za tym idzie, żaden przepis prawny nie wylicza praw i obowiązków, jakie strony mają względem siebie.

Arkadiusz  ?Słodkowski, prezes firmy doradczej ?Profit System