Deseń to układ powtarzalnych elementów, który daje wrażenie wzoru. Taki rodzaj oznaczenia może zostać objęty ochroną jako znak towarowy, jeśli spełni konkretne przesłanki oraz gdy zostanie odpowiednio przedstawiony i opisany w zgłoszeniu oraz będzie odznaczał się dystynktywnością.

Czytaj także: Znak towarowy nie może zawierać symbolu marihuany. Czy aby na pewno?

Znak towarowy stanowiący deseń składa się wyłącznie z zestawu regularnie powtarzających się zasadniczo płaskich elementów graficznych. Znak taki należy przedstawić w zgłoszeniu poprzez przekazanie reprodukcji ukazującej zastrzegany układ tych elementów graficznych. Do zgłoszenia powinien być dołączony opis wskazujący powtarzalność danych elementów oraz kolory, jeżeli występują w zgłoszeniu. Rozpoznawalnym przykładem takich znaków zgłoszonych w EUIPO (eng. pattern marks) są np. EUTM nr 000377580 obrazujący tartan marki Burberry oraz EUTM nr 017869029 przedstawiający deseń występujący na produktach sygnowanych przez markę Gucci, a także EUTM nr 018293260 obrazujący fantazyjne połączenie liter T i H wykorzystywane przez markę Tommy Hilfiger.

Znak towarowy w postaci deseniu powinien nadawać się do odróżniania w obrocie towarów, dla których został zgłoszony. Takie oznaczenia nie są bowiem, co do zasady, postrzegane jako znaki towarowe, lecz wzory przemysłowe i również jako wzory są chronione. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Patentowego RP podczas analizowania konkretnej zdolności odróżniającej przy zgłaszaniu tego rodzaju znaków należy pamiętać, że zbyt złożony, skomplikowany albo zbyt banalny projekt nie zostanie zapamiętany przez relewantny krąg odbiorców. Ponadto, w części przypadków tego rodzaju znaki towarowe mogą nie posiadać pierwotnej zdolności odróżniającej i w takich sytuacjach konieczne będzie przedstawienie dowodów na tzw. wtórną zdolność odróżniającą, wynikającą z długotrwałego używania deseniu w funkcji znaku towarowego w obrocie handlowym (wyrok Sądu UE o sygn. T-105/19, Louis Vuitton Malletier vs. EUIPO).

dr Michał Ziółkowski rzecznik patentowy, radca prawny, założyciel kancelarii prawno-patentowej IPIDEA w Warszawie

Desenie zgłaszane są jako znaki towarowe od dziesięcioleci. Zanim zostały wyodrębnione jako kolejny rodzaj znaków towarowych niekonwencjonalnych widzialnych były kategoryzowane jako m.in. graficzne znaki towarowe. Posiadanie znaku w postaci deseniu może okazać się ciekawym uzupełnieniem portfolio znaków towarowych przedsiębiorstw, których zewnętrzna postać produktów odznacza się charakterystyczną i rozpoznawalną linią wzorniczą. Desenie bywają również zgłaszane jako znaki towarowe, gdy ich ochrona wynikająca z rejestracji wzorów przemysłowych dobiega końca, a przerodziły się one w oznaczenie nie tylko ozdobne lecz już także odróżniające względem sygnowanych produktów.