Japonia – więcej tam eksportujemy zyskując na wolnym handlu

Pierwszy rok obowiązywania umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską, a Japonią przyniósł wzrost polskiego eksportu do Kraju Kwitnącej Wiśni o prawie 20 proc.

Publikacja: 24.03.2021 13:10

Japonia – więcej tam eksportujemy zyskując na wolnym handlu

Foto: Japonia – staje się dla Polski coraz ważniejszym kierunkiem eksportu. Na zdjęciu gór Fuji na jesieni. Źródło: Adobe Stock

To jeden z głównych wniosków płynących z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Polska a strefy wolnego handlu. Powolne wykorzystanie liberalizacji”. Umowa o partnerstwie gospodarczym (ang. Economic Partnership Agreement – EPA) pomiędzy Unią Europejską a Japonią weszła w życie 1 lutego 2019 r. i jak wskazuje Łukasz Ambroziak, analityk zespołu handlu zagranicznego PIE, autor raportu w pierwszym, niepełnym, roku obowiązywania tego porozumienia w polsko-japońskim handlu najbardziej wzrosła sprzedaż produktów, które już przed wejściem umowy w życie korzystały z bezcłowego dostępu do rynku japońskiego. Były to m.in. turbiny gazowe oraz ich części, poduszki powietrzne, akumulatory elektryczne, pompy do cieczy, sprężarki i puch ptasi. Zniesienie cła mogło przyczynić się do wzrostu eksportu niektórych rodzajów odzieży oraz wyrobów z tworzyw sztucznych. Zwiększenie dostaw mrożonej wołowiny można przypisać redukcji stawki celnej z 38,5 proc. do 27,5 proc. w pierwszym roku obowiązywania umowy, a dostaw mleka w proszku – korzystaniu z preferencyjnego kontyngentu.

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Nowe Rynki
Współpraca polsko-ukraińska przy odbudowie Ukrainy ma zyskać szersze ramy i nabrać rozpędu
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nowe Rynki
Wymiana handlowa z USA rośnie, ale ryzyko braku zapłaty przez firmy z USA też
Nowe Rynki
Jest szansa na eksport polskiej wołowiny do Chin
Nowe Rynki
Pierwsze forum rektorów uczelni Polski i Uzbekistanu, czyli od nauki po biznes
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nowe Rynki
Ułatwienie dla podróżujących drogą lotniczą z Polski do Wielkiej Brytanii