Po wejściu w życie Polskiego Ładu wielu przedsiębiorców zmieniło formę rozliczeń. Co mają zrobić, jeśli fiskus nic o tej zmianie nie wie?

O takim problemie poinformował jeden z naszych czytelników. Na początku 2022 r., ze względu na Polski Ład zmienił formę rozliczeń z PIT na ryczałt ewidencjonowany. Wyliczył bowiem, że po obniżce stawki zryczałtowanego podatku i po reformie zasad rozliczania składki zdrowotnej będzie to dla niego korzystniejsze. Wniosek o zmianę formy opodatkowania przesłał elektronicznie w systemie CEIDG. Ma zapisaną stronę z informacją o poprawnej wysyłce. Dostał maila potwierdzającego, posiada też upo (urzędowe potwierdzenie odbioru).

Za zeszły rok czytelnik złożył zeznanie PIT-28 przeznaczone dla ryczałtowców. W urzędzie skarbowym powiedziano mu jednak, że wniosek o zmianę zasad rozliczeń nie dotarł. Dowiedział się też, że w okresie, w którym go wysyłał, były problemy z funkcjonowaniem systemu CEIDG. Prawdopodobnie dlatego wniosek nie został zarejestrowany.

Co czytelnik ma zrobić w takiej sytuacji? Urzędnicy zapewniają go, że problemów nie będzie. Ma jednak wątpliwości, czy nie zmienią zdania.

– Ta sprawa doskonale pokazuje, jak istotne jest gromadzenie dowodów potwierdzających firmowe poczynania, szczególnie tak ważne, jak zmiana formy rozliczeń. Jeśli bowiem okazałoby się, że wniosek został nieprawidłowo złożony, czytelnik musiałby skorygować swoje rozliczenia i najprawdopodobniej zapłacić zaległy podatek oraz składkę zdrowotną wraz z odsetkami – mówi dr Piotr Sekulski, doradca podatkowy w kancelarii Outsourced.pl.

– Uważam jednak, że zebrane przez czytelnika dokumenty (informacja o poprawnej wysyłce, mail z potwierdzeniem, upo) powinny wystarczyć do wykazania, w razie gdyby urzędnicy zmienili zdanie, że złożył poprawnie wniosek o zmianę formy rozliczeń – podkreśla ekspert. Przypomina, że zgodnie z ordynacją podatkową skarbówka musi rozpatrzyć w postępowaniu podatkowym wszystkie dowody, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a wątpliwości powinna rozstrzygać na korzyść podatnika.

Piotr Sekulski dodaje, że czytelnik powinien też wystąpić do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, które zarządza aplikacją biznes.gov.pl służącą do przesyłania wniosków do CEiDG, z prośbą o potwierdzenie, że w okresie, w którym wysyłał swój wniosek, były z nią problemy. Taką ogólną informację może zresztą znaleźć w komunikacie Ministerstwa Rozwoju i Technologii z 5 stycznia 2022 r. Czytamy w nim: „W związku ze zwiększonym ruchem w systemie Biznes.gov.pl i CEIDG mogą wystąpić problemy z poprawnym działaniem niektórych funkcjonalności”.

– Zasadniczo podatnicy nie powinni ponosić konsekwencji błędów administracji państwowej – podsumowuje ekspert.

Podstawa prawna:

- art. 2a, art. 180 § 1 i art. 181 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.)