Nowy rok przyniósł przedsiębiorcom kolejne zmiany dotyczące stosowania kas rejestrujących. Skutkiem tych zmian jest konieczność sukcesywnego rozpoczęcia stosowania kas przez te grupy podatników, które do tej pory mogły korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Dlatego warto przypomnieć, że w ustawie o VAT zostało przewidziane szczególne uprawnienie pozwalające na odliczenie bądź zwrot wydatków poniesionych na nabycie kasy rejestrującej, oczywiście w zakresie ustalonego limitu.
Mianowicie zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. Odliczyć można 90 proc. ceny zakupu kasy (bez podatku), ale nie więcej niż 700 zł. Kluczowym warunkiem pozwalającym na skorzystanie z tej ulgi jest zatem rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży przy wykorzystaniu kasy rejestrującej w obowiązującym terminie. Co więcej, ulga ta odnosi się wyłącznie do kas zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ich używania. Oznacza to, że nie przysługuje ona w stosunku do kas nabytych w późniejszym terminie.
Samo rozliczenie ulgi wymaga spełnienia pewnych warunków. Zostały one określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Podatnik musi zatem:
- złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować. W przypadku podatnika zamierzającego stosować jedną kasę zgłoszenie to może zostać dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania.
- rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagane kryteria i warunki techniczne,
- posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Odliczenia dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po nim. Wartość odliczenia nie może być przy tym wyższa od różnicy między kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego. Podatnicy, którzy nie osiągają tej nadwyżki, mogą otrzymać zwrot ulgi, przy czym nie ma on charakteru jednorazowego. Wartość zwrotu w danym okresie rozliczeniowym nie może bowiem przekroczyć:
- 25 proc. kwoty odpowiadającej 90 proc. ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
- 50 proc. kwoty odpowiadającej 90 proc. ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 350 zł – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.
Ze zwrotu mogą skorzystać podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub tacy, których sprzedaż korzysta ze zwolnienia w granicach limitu ustalonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (zwolnienie z uwagi na limit sprzedaży). W tym przypadku, z uwagi na brak możliwości odliczenia omawianej ulgi od podatku, urząd skarbowy zwraca ją na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od dnia złożenia stosownego wniosku. Zwrot jest możliwy wyłącznie na rachunek podatnika prowadzony w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podatnik jest członkiem.
Autor jest doradcą podatkowym