Takie zdanie znalazło się w interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr interpretacji IBPBI/2/423-1089/14/IZ).
O jej wydanie zwróciła się spółka należąca do grupy znanego w Polsce i na świecie producenta okien dachowych.
W ramach prowadzonej akcji promocyjnej spółka ta kupowała od sadowników lub grup producenckich jabłka konsumpcyjne. Były one rozdawane pracownikom i kontrahentom odwiedzającym firmę.
W związku z tym spółka zwróciła się do Dyrektora Izb Skarbowej w Katowicach z pytaniem czy zakup jabłek udostępnianych pracownikom i gościom stanowi dla niej koszt uzyskania przychodów?
Firma wyjaśniła, iż choć taki zakup w prostej linii nie przekłada się na przychody realizowane przez spółkę, to jednak ewidentnie pośrednio wpływa na możliwość generowania przychodów oraz na wysokość tych przychodów (efektywność pracowników i ich wydajność ma znaczenie dla wyników finansowych osiąganych przez spółkę). Firma zwróciła także uwagę, iż akcja udostępniania jabłek pracownikom i gościom ma swój wymiar marketingowy, poprzez dbałość o lokalną i ponadlokalną wspólnotę ekonomiczną (utożsamiania marki spółki z działaniami wykazującymi troskę o polskie interesy może mieć wpływ na wysokość przychodów generowanych przez spółkę na polskim rynku).
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przyznał firmie rację, i stwierdził, iż wydatki poniesione na zakup jabłek udostępnianych pracownikom oraz kontrahentom i gościom spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów; tym samym spółka może je zaliczać w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Organ podatkowy zgodził się z poglądem, że ponoszone przez spółkę wydatki są przejawem i wyrazem starań o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez spółkę przychody.
W odniesieniu natomiast do wydatków związanych z nabyciem jabłek w celach poczęstunku kontrahentów oraz gości odwiedzających siedzibę spółki Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że nie podlegają one wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, bowiem celem tego typu wydatków nie jest stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Wydatki te należą bowiem do panujących powszechnie kanonów kultury, dobrych praktyk oraz powszechnie stosowanych w kontaktach biznesowych zachowań, stanowiących obecnie nieodłączny element prowadzonej działalności gospodarczej. Poza tym uznać można, że oczekiwanym efektem poniesienia tych wydatków jest przyszłe osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenia ich źródła.