Wchodzące w życie z początkiem 2014 roku zmiany w przepisach o VAT mogą się okazać istotne nie tylko dla księgowych. Ich charakter jest taki, że powinny się z nimi zapoznać także osoby negocjujące warunki kontraktów czy wystawiające faktury.
Nowe przepisy mogą mieć poważny wpływ na te zagadnienia, przede wszystkim w aspekcie płynności finansowej firm. Modyfikują one bowiem moment powstania obowiązku podatkowego. Być może brzmi to enigmatycznie dla wielu handlowców czy menedżerów. Ale zmiany w tym zakresie mogą być dla nich bardzo istotne.
Najważniejsza wydaje się zmiana reguł powstawania obowiązku podatkowego. Dziś, gdy np. usługa jest wykonana pod koniec września, a faktura wystawiona 1 października – podatek od takiej transakcji trzeba wpłacić do urzędu skarbowego w terminie rozliczenia za październik, czyli do 25 listopada. Według nowych reguł – będzie to termin rozliczenia za wrzesień, czyli 25 października. Jeśli handlowcy ustalą termin płatności za taką usługę po tej dacie, podatek trzeba będzie sfinansować z funduszy własnych firmy, a nie z zapłaty za tę usługę.
Na płynność finansową firmy mogą też wpłynąć nowe zasady odliczania podatku z otrzymanych faktur zakupu. Dziś zasadniczo można odliczać podatek za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. W przyszłym roku takie odliczenie będzie możliwe za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli miesiąc lub kwartał dostawy towaru czy wykonania usługi.
Aby odliczać podatek w dotychczasowych terminach, może się okazać konieczne wcześniejsze niż dotychczas uzyskiwanie faktur od kontrahentów. Do zmian pozostały jeszcze ponad trzy miesiące, więc jest czas na odpowiedni przegląd umów i wynikających z nich zasad fakturowania.
—oprac. roch
Autor jest doradcą podatkowym w firmie Deloitte