- Prowadzimy firmę produkcyjną i chcemy nawiązać współpracę ze sklepami detalicznymi. Wysyłamy do nich naszych przedstawicieli, którzy mają zachęcić właścicieli sklepów do sprzedaży naszych towarów. Zaoferują im bezpłatny dostęp do specjalistycznej bazy danych, na bieżąco uaktualnianej. Normalnie kosztuje on niecałe 200 zł, ale nasza firma kupiła go z rabatem po 100 zł. Czy do tego świadczenia można zastosować zwolnienie z PIT, czy też będzie opodatkowane u przedsiębiorców, którym je przekażemy?

– pyta czytelnik.

Firma, która dostaje prezent od kontrahenta, uzyskuje przychód z nieodpłatnego świadczenia. W tej sytuacji nie da się zastosować zwolnienia, o którym mówi art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Pozwala on nie płacić podatku od upominków promocyjno-reklamowych, których wartość nie przekracza 200 zł, ale nie dotyczy to prezentów dla przedsiębiorców, które są związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Przepis ten odnosi się bowiem do przychodów z tzw. innych źródeł, czyli m.in. takich, których nie zalicza się do działalności gospodarczej (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT). A przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane nieodpłatne świadczenia (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT). Skoro więc prezent dla przedsiębiorcy jest przychodem z działalności, to nie może być zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Trudno byłoby też w tej sytuacji obronić argument, że potencjalni kontrahenci otrzymują świadczenie bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Chodzi przecież o to, aby je wykorzystywali w firmie, a poza tym ma to być zachęta do współpracy z przekazującym.

Tak więc obdarowany przedsiębiorca musi wykazać przychód. Niezależnie od tego czy jest osobą fizyczną i rozlicza się na podstawie ustawy o PIT, czy też mamy do czynienia z osobą prawną (np. spółką z o.o.).

Oczywiście przychód powstaje tylko wtedy, gdy prezent ma wartość użytkową (dostęp do specjalistycznej bazy danych niewątpliwie ją ma), a nie tylko symboliczną (np. kwiaty).

Firma przekazująca świadczenie nie musi natomiast w omawianej sytuacji sporządzać informacji PIT-8C.

Tomasz Piekielnik doradca podatkowy w kancelarii Piekielnik i Partnerzy

Tomasz Piekielnik doradca podatkowy w kancelarii Piekielnik i Partnerzy

Komentuje Tomasz Piekielnik, doradca podatkowy w kancelarii Piekielnik i Partnerzy

Przychód z nieodpłatnych świadczeń ustalamy z reguły na podstawie cen rynkowych przekazywanych rzeczy. Jeśli więc firma dostała komputer, który można kupić za 1 000 zł, to w takiej kwocie powinna wykazać przychód. A jak jest z darmowymi usługami, np. udostępnieniem specjalistycznej bazy danych?

Jeśli takie usługi świadczy firma, która je przekazuje, to beneficjent uzyskuje przychód ustalony na podstawie cen stosowanych wobec innych odbiorców. Jeśli jednak przekazywane są usługi kupione od innego podmiotu, to przychód ustala się na podstawie cen zakupu.

Tak więc w omawianej sytuacji obdarowani kontrahenci uzyskają przychód w kwocie 100 zł (bo za tyle firma wykupiła przekazaną im usługę).